13.5.2014

Edict vaijerointi

Edict Pro:n takajarrun keskitys. Litkutettu takarengas Panaracer Razer MX taas tyhjä. Ilmat sisään ja pyörittelyä litkujen levittämiseksi.

Vaijeroinneissa päädyin valkoiseen kuoreen, oli raikkaamman näköinen mustaan verrattuna. Punainen olisi tod.näk. ollut ylilyönti.

Clarksin valkoiset gripit punaisin lukoin (114 g + tulpat 6 g) tankoon kiinni. Jarrukahvat ajoasentoon, vivut niiden viereen muutaman millin sisemmäksi. Hieman jäi toivomisen varaa vipujen asennon suhteen, ei saa ihan ideaaliksi.

Takavaihtajalle meni Jagwiren 4,5 mm vaijerisarjasta melkein kokonainen kuorisetti (1483 mm 45 g), 1,8 metrin kuoresta (56 g) ei jäänyt enää riittävän pituista pätkää etuvaihtajaa varten. Onneksi vanhasta varastosta löytyi lisää samanlaista, josta sai kahvalta viistoputken sisäänmenolle yltävän pätkän (375 mm 14 g). Muoviset päätyholkit olisin mielellään korvannut messinkisillä, mutta varastoista ei sattunut löytymään sopivia 4,5 mm holkkeja.

Takavaihtajan kuorelle on runkoon valetut ohjurit, jotka kuljettavat vaijerinkuoren iskarin kiinnikkeiden välistä ja keskiön yli etuvaihtajan takaa. Tuossa on pari hieman turhan jyrkkää mutkaa, jotka tuovat lisää kitkaa vaijeriin. Vaijeriksi piti valita kuori-vaijeri-kitkan minimoimiseksi 1,2 mm teflon-käsitelty Jagwire (2008 mm 14 g) paksumman Shimano SLX-vipujen mukana toimitetun alkuperäisenvaijerin tilalle.

Ennen vaijerien asennusta molempiin kuoriin Feltin runkosuoja (5 kpl 4 g). Takavaihtajan alarajan säätö, vaijeri paikoilleen. Ainakin ilman ketjua näyttäisi silmämääräisesti toimivan ihan ok.

Etuvaihtajan sisäisesti vedetyn vaijerin pään onkiminen esiin keskiön alla olevasta aukosta vaatii vähän lisää askartelua...

Ei kommentteja: