23.7.2014

TR & F1X jarruja

Jarruvaijereita lajitellessa oli tullut esiin sopivia vaihtoehtoja aiemmin kesken jääneeseen tri-pyörävanhuksen jarruremonttiin. Kahvoilta sekä eteen että taakse lineaarikuoret napakoittamaan jarrutuntumaa. Kuorten pituuksien optimointi, teippaus tankoon kiinni vaijereiden pujottamisen jälkeen.

Tektron aerojarrukahvoissa typerä vaijeripujotus, vaijeri taittuu väkisin sitä kahvan läpi vetäessä, sillä MTB-tyyppinen vaijeri pitää pujottaa ensin paikoilleen kahvan läpivientiin, jonka jälkeen ylimääräinen silmukka on kiskottava puoliväkisin kahvan läpi vivun ohi.

Vaijerien oltua paikoillaan teippasin perustangon otekohdat levaricyclosta yli jääneellä ehjemmällä vasemman puolen tankoteipillä, jäi jopa pieni pätkä yli. Vielä jarruvaijereiden päättely, niin pyörä olisi rengaspaineiden tarkistamisen ja mittarivaihdon jälkeen taas ajokunnossa.

F1X:ään löytyi BBB StopLine Road S setistä etujarruvaijeri (1,5/1055 mm, 16 g). Vaijerin pujotus ja kiinnitys. Etukiekossa ei vielä roottoria paikoillaan, joten säätö jäi vielä tekemättä. Ko. StopLine-vaijerisetin pidempi jarruvaijeri 1,5/2013 mm 27 g, valk. kierrekuori 2206 mm 125 g.

Samalla myös mittarin kaapelin ja anturin kiinnitys nippusiteillä etuhaarukkaan.

Pyörän pikainen käyttö Rapalassa paljasti, että kevyemmillä kiekoilla pitäisi olla eväät alle yhdeksän kilon pyörään, kun ketjut ja roottori ovat paikoillaan. Nykyisillä kiekoilla menee vielä yli. Entäpä tangon paino, tilalle Feltin kuituinen 1.1?

Ei kommentteja: