8.2.2011

Lisää sinkulaa

Voimansiirron pariin.

Harkitsin hetken ketjuohjurin asentamista, mutta päädyin ainakin toistaiseksi kokeilemaan ketjun pysyvyyttä ilman ohjuria, säästää painossakin noin 300 g.

Kammet kiinni momenttiin. Rattaaksi Blazeissa kiinni ollut 32T BBB:n ratas, näytti olevan kohtuullisen hyvässä kunnossa. Sen kaveriksi piti kehittää joku bashring, sillä sopivaa ei löytynyt hyllyiltä. Cras&burn-laatikosta löytyi totaalisen loppuun ajettu Truvativin 44T Trushift. Tuo on turhan iso, mutta kun ei löytynyt vastaavaa 36-38T ratasta, niin tästä aihio. Peltisaksilla jäljellä olevat hampaat poikki, viilalla loputkin pois. Mahdollisuuksien mukaan irrottelin myös nostoramppien teräsnastat virhenostojen eliminoimiseksi. Kahdeksasta nastasta irtosi kohtuullisella vaivalla puolet. Ruuveiksi Blazejen alkuperäiset teräsruuvit,ratas ja bashring paikoilleen kampeen.

FireEyen ketjunkiristin kiinni korvakkeeseen. Oli hieman kinkkinen asentaa, piti irrottaa rissa-asetelma varresta, jotta tuon sai paikoilleen runkoon. Kiristysvara ja liikeradan pituus jäi vähän askarruttamaan, täytyy tarkistaa ketjun kanssa toiminta.

Seuraavaksi asentamaan sinkulakittiä SX24-takakiekolle. En sitten purkanutkaan keveämpiä kiekkoja muualta, aloitetaan nyt näillä kokeilut ja katsotaan mitä kestävät.
Välitykseksi maastoon sopiva 2:1, joten 32T eturattaan kaveriksi 16T takaratas, FireEyen sarjan mukana tullut vaihtoehtoinen 14T jää toistaiseksi hyllyyn.
Eturattaan ketjulinjaksi sain mittaamalla noin 50 mm, joten takaratas pitäisi saada takanavalle noin 15,5 mm päähän takadropin sisäpinnasta. Ilmeisesti kitti oli suunniteltu juuri ko. ketjulinjalle, sillä asettamalla kaksi leveintä väliholkkia ohjurilevyjen ja rattaan taakse oltiin juuri halutussa ketjulinjassa. Loputkin osat paikoilleen ja lukkorengas momenttiin. Vielä Promaxin jarrulevy paikoilleen Torx-ruuveilla. Heivasin 3 mm:n kuusiokoloruuvit, ne kun tahtovat olla kertakiristeisiä.
Kasattu kiekko ilman renkaita sinisellä Tektron pikalinkulla kiinni runkoon tesailuja varten.

Etukiekkoon Promaxin 180 mm levy kiinni, tämäkin Torx-ruuveilla. Tämänkin paikoilleen, Piken akselille. Projekti alkoi näyttää ihan pyörältä...

Dataa:
Truvativ Trushift AL-7075-T6 44-V3-2000 musta, hampaat hiottu pois, neljä ketjunnostonastaa poistettu; 68 g
FireEye SS-kit 16T; 108 g
WTB SX24/Shimano takakiekko; 1212 g
Tektro QR 135 mm, sin; 54 g
Promax DT-160B jarrulevy; 138 g
Kupukanta T20 M5x12 6 kpl; 12 g

WTB SX24/Novatec 20 mm etukiekko; 1001 g
Promax DT-180B jarrulevy; 152 g
Kupukanta T25 M5x10 6 kpl; 12 g

Ei kommentteja: