10.12.2010

Speksailu jatkuu...

Tallissa pientä siivoilua ja järjestelyä ennen projektien seuraan palaamista.

Sitten kaikki irtonaiset stemmit vaa'alle ja mitattavaksi. Kykloprojektiin meni kuitenkin näiden kaikkien ohi se viimeksi punnittu BBB:n UltraForce.

Sitten pari eri tankovaihtoehtoa vuorotellen kiinni runkoon, jotta pääsisi jyvälle niiden sopivuudesta näille käsille. Sitä ennen piti kaivella kiekkoihin pikalinkut, jotta rungon sai kiekkojen päälle todellista ajoasentoa vastaavaan kuosiin.

Eli stemmi kiinni keulaan ja sovittamaan ekaksi BBB:n RoundBaria. Kahvat irti Salsan alkuperäisestä tangosta, pujotus tähän. Hieman piti haeskella kahvojen oikeita paikkoja, jotta asento suhteessa tankoon olisi ollut sopiva kompromissi ergonomiaa sekä kahvoilta että alaotteelta ajaessa. Tangossa oli pitkä ylikoko-osuus, joten yläotteelta ajaessa tuo olisi varmasti ollut kohtuullisen mukavasti kämmenpohjiin istuva. Ongelmaksi tuntui muodostuvan hieman erikoinen taivutus, jonka takia eivät vanhat Ultegran kahvat oikein tahtoneet istua. Jos kahvat olivat riittävän ylhäällä tarjotakseen tasaisen alustan kämmenpohjille kahvoilta ajettaessa, niin alaotteella jarruvivut jäivät ikävään asentoon. Jos taas alaote oli siedettävämpi, niin kahvoilta ajettaessa tangon jyrkkä taitto kahvan takana jäi koholle ja alkoi painaa ikävästi kämmenpohjaa. No, kahvat ja tanko irti ja seuraava potilas.

Merkintöjen mukaan tämän pitäisi olla BBB EliteBar, mutta tietäväisempien mukaan tämä yksilö ei vastaa alkuperäistä speksiä, mikä lie prototyyppi sitten onkaan. Tanko kiinni stemmiin, kahvat hollille. Perinteisemmän mallisella ergo-taivutuksella löytyi asento, jossa ylä- ja alaotteet olivat edellistä tankoa paremmin balanssissa. Lyhyempi ylikoko-osuus ja voimakkaat vaijeriurat syövät tangon aika ohueksi mutkissa. katselin, josko tällä kertaa tyhjäksi jääviin jarruvaijeriuriin laittaisi täytteeksi vaikkapa narunpätkät hieman muhkeuttamaan nauhoitettua tankoa.
Tällä todennäköisesti mennään...

Vaihdoin vielä kampisarjaan uuden 48 piikkisen eturattaan alkuperäisen 53:n tilalle sekä testikäyttöön tarkoitetut keltamustat jarrupalat alkuperäisten Tektron palojen tilalle. Lisäksi teippasin vanteet.

Ei kommentteja: