13.1.2008

Pikahuoltoja & SS-etenee...

Ennen lenkkiä toimi rengaspalvelu, känni-Jekyll rullasi ulos tallista 3 bar paineet alla.
Itse lisäsin vielä iskariinkin 'maantiepaineet', n. 200 psi. Kakskerran tuulet kutsuivat...

- - -

Illalla Octagoniin kiekkoja ja ketjumittoja...

Pyörittelin kevyt-DeeMaxin suoraksi ja lopulliseen kireyteensä. Onnistui yllättävän helposti suorapäisistä pinnoista huolimatta, eivät loppujen lopuksi pyörineet juuri lainkaan tyhjää. Myös pinnojen pituus riitti, eivät pohjanneet pitkiin nippeleihin. Sen kyllä taas huomasi, että tuollainen suhteellisen edullinen Mavicin kehä on parempilaatuisiin verrattuna huomattavasti notkeampi ja vaikeampi saada absoluuttisen suoraksi. Päätin tämän kerran ottaa hieman rennommin ja hyväksyin alle millin heitot. ;o)

Vielä kaksinkertainen 'lapaerkkari' vannenauhaksi ja kiekko oli valmis!

Siirsin väliaikaiselta testikiekolta SS-takarattaan ja sen vaatimat väliholkit kevyt-DeeMaxin vapaarattaalle ja kiinnitin kiekon takahaarukkaan.

Seuraava toimenpide oli ketjunkiristimen mitoituksen ja ketjunpituuden tarkistus.
Porasin apukalikkaan reiät täysmittaisen (190mm) ja kokoonpainuneen (190-50,8=139,2 mm) iskunvaimentajan silmäväliä vastaaville etäisyyksille. Irrotin iskarin ja laitoin kalikan sen tilalle.

Kävi ilmi, että takahaarukan pituus muuttuu perän painuessa vielä paljon enemmän, mitä olin uskonutkaan. Ketju 'pohjasi' reippaasti ennen iskaria. Jatkoin testiketjua vielä yhdellä lenkkiparilla, jonka jälkeen ketjunmitta riitti juuri ja juuri mahdollisessa iskarin pohjaustilanteessa.
Jatkettu ketju jäi lepotilassa hieman löysäksi, joten jouduin kääntämään kiristimen häkin kiinnitystä runko-osaan nähden vielä yhden pykälän kireämmälle.

Ensimmäisissä koeistunnoissa oli Foxin Vanilla R -iskarissa kiinni ollut Foxin 500 lbs/" jousi tuntunut aika pehmeältä, joten vaihdoin sen tilalle varastoista löytyneen RockShoxin 600 lbs/" jousen (yhteispaino 601 g holkkeineen). Jää koeajoilla nähtäväksi, että onko tuo jo riittävän jäykkä ko. käyttötarkoitukseen. Yhdistelmä 'perä edellä' kiinni runkoon, sillä jousi ei mahtunut modifioidun etukiinnityspisteen laippojen väliin.
Paluuvaimennuksen säätö jää hieman hankalaan paikkaan pystyputken takapuolelle, mutta ei sitä nyt sentään jatkuvasti ajon aikana säädetä...

Mutta mistä etukiekko?

Testikäytössä ollut D521-kiekko alkoi tuntua hieman overkillilta. Ratkaisuksi keksin siirtää vastahankittuun D321/Hügi/DT-kiekkoon aiemmin talliin ilmestyneen sippoisemman DT X455 kehän jytkyn DH-kehän tilalle.

Teippasin X455-irtokehän kokonaisen kiekon kylkeen kiinni venttiilinreiät kohdakkain ja asensin yhdistelmän rihtauspukkiin. Löysäsin ensin alkuperäisen kiekon rihtauksen kunnolla veltoksi ja aloin sen jälkeen siirtää pinnoja nippeleineen yksitellen vanhalta kehältä uudelle. Jätin kaikissa pinnoissa nippelin päähän kierrettä näkyviin noin kaksi milliä, kiristellään tuosta sitten vähän kerrassaan tasaisesti eteenpäin...
Tovin tuota sai ruuvailla, ennenkuin vanha kehä oli valmis irrotettavaksi aputeippauksista ja siirrettävissä seinälle roikkumaan ja parempia käyttötarkoituksia - eli uutta omistajaa - odottelemaan.
Välivaaitukset kertoivat, että lopputuloksena oli tasan 250 g kevyempi, reilusti alle kilon painoinen etukiekko. Vaikuttaa ihan kelvolta!

Yö on lyhyt, joten kiekon loppukiristys jäi toiseen kertaan...

Ja dataa:
Fox Vanilla R 190/2" runko + Octagonin holkit; 222 g
RockShox 600 lbs/" x 2 St-jousi; 379 g
(Fox 500 lbs/" x 2.30 St-jousi; 389 g)
(Fox Vanilla R 200/2" runko + holkit 22/16 mm (SV?); 223 g)

(Mavic D321disc ETRTO 559x29 ERD 534,5 32H; 692 g)

DT X455 Disc ETRTO 559x17 ERD540 32H black; 442 g
DT Competition 2/1,8/2mm 260 mm silver 16 kpl; ~ 94 g (by DT)
DT Competition 2/1,8/2mm 258 mm silver 16 kpl; ~ 93 g (by DT)
DT Std Ms 12 mm silver 32 kpl; ~ 32 g
DT Hügi DH 32H silver; ~ 291 g (= 952-442-94-93-32)


- - -

Turrin takakiekollekin ehdin näyttää hieman nippeliavainta, suoristui aika helposti kalikan jäljiltä.

Ei kommentteja: