15.1.2008

Pinna kiristyy

Viime yönä taas pinna kiristyi.

Ensin sinkula: sain rihdattua etukiekon kuntoon, vaihdoin sen väliaikaisen kiekon tilalle 'rullaavan' projektin runkoon kiinni.

Sinkulan takakiekon osat tuli myös maksettua onnistuneen kokoonpanon kunniaksi, ei tarvinnut palauttaa osia.

- - -

Seuraavaksi kohtalaisen loppuunajetun Coda Expertin kimppuun. Tuo oli ollut varakiekkona ja viimeksi siitä oli katkennut pinna vetopuolelta.
Maguran nelipulttilevy, kuminen vannenauha ja venttiilinreiän reunataippaukset irti. Nippeli sen sisään katkenneine pinnan kierreosineen putosi työpöydälle. Katkenneen pinnan pujottelu ulos ristikkokuviosta ja reiästään. Tilalle löytyi pari milliä lyhyempi käytetty varapinna; sen pujottelu takaisin kuvioon, nippeli päähän.

Sitten rihtaamaan. Kun korvaavan pinnan kiristäminen ei tuntunut juurikaan korjaavan kiekon heittoja, niin löysäsin koko rihtauksen ja lähdin uudelleen alusta. Pehmeähkö Mavicin OEM kehä (221?) oli ottanut jo sen verran osumaa, että sitä ei saanut enää suoraan tasakireillä pinnoilla. Pahimpia heittoja piti hieman loiventaa polkemalla maahan tuettua kehää kenkien kärjillä. Näillä hieman brutaaleilla keinoilla sain kiekon jo keskitettyä ja kohtalaisen suoraksikin, mutta sitten kuului pingggg... Yksi nippeleistä korkkasi kierteensä. Olisikohan ollut vahingossa 2 mm nippeli 1,8 mm pinnassa...

Tuossa vaiheessa päätin siirtää tuon vähän joka suuntaan viutilon kehän eläkkeelle. Purin toisen napavikaisen kiekon ja otin siitä jonkin verran paremmassa kunnossa olevan kehän tilalle. Jo tuossa vaiheessa epäilytti alkuperäisten pinnojen pituus, sillä jo tuohon poistettavaankin kehään ne olivat olleet selvästi ylipitkiä ja tässä korvaavassa olisi näyttänyt jo otsallakin katsoen olevan vielä pienempi ERD-mitta.

No, viimeistään kokeilemalla se selviää... Teippasin vaihtokehän vanhan kylkeen, nippelit ensin kunnolla löysään ja sen jälkeen pinnojen päät ja nippelit yksitellen vanhalta uudelle kehälle. Osa nippeleistä oli imenyt kierteensä täyteen maa-ainesta, olivat hieman tiukassa.
Hyvän tovin jälkeen pinnat olivat uudella kehällä, teipit irti ja vanha kehä seinälle. Juuei, selkeästi jäi löysäksi, ei onnistu 265/266 mm alkuperäispinnoilla.

Varastoista löytyi aiemmin purettuja lyhyempiä 2 mm tasapaksuja pinnoja. Vetopuolelle 261 (?) mm, levyn puolelle 263 mm. Eli kiekko kokonaan osiksi ja vaa'an kautta uutta vauhtia toisilla pinnoilla. Myös nippelit piti vaihtaa, sillä alkuperäiset 1,8 mm:set eivät sopineet paksumpiin pinnoihin. Alkuperäisessä rihtauksessa ei oltu otettu huomioon navan ja vanteen logojen kohdistusta, korjasin samalla tuonkin yksityiskohdan kuntoon.

Napa pystyyn viilapenkin välissä olevaan puristusleukaan kiinni, räikkäpuoli ylös.

Pinnaustapa kolme ristiin. Eli eka pinna ylemmän, räikänpuoleisen laipan läpi seuraavin kriteerein: oikea reikä - siinä oman navan kohdalla olevan kehän venttiilinreiän läpi virtuaalisesti katsoen - löytyy neljännestä reiästä oikealle, ulkoapäin sisälle pujottaen (eli tässä tapauksessa ylhäältäpäin laipan läpi). Tuolloin kohdistuu ulkopuolen pinnoille veto polkiessa, ne kun tukeutuvat paremmin laippaan.
Sitten loputkin pinnat räikkäpuolen laipan reikiin, vuorotellen ylhäältä alas ja päinvastoin.

Levyn puolen laipalla aivan sama kaava, mutta puoli reikäväliä kuviota vastapäivään kiertäen; tuolloin jarrutusvoimien aiheuttama veto kohdistuu taas ulkopuolisille pinnoille.

Sitten ensimmäisenä paikoilleenpujotetun pinnan pää kehälle ensimmäiseen pinnanreikään venttiilinreiästä vastapäivän suuntaan ja nippeli sen päähän. Eli yläpuoliselta laipalta (se räikän puoli) suuntautuvat sisäpuolen pinnat viistosti myötäpäivään, ulkopuoliset vastapäivään. Kaksi ensimmäistä ristikkäisen pinnan ohitusta mennään 'omalla puolella', kolmannen ohituksen kohdalla vaihdetaan puolta. Helpottaa pinnojen pujottelua vanteelle, jos nuo on 'letitetty' valmiiksi.
Pinnojen järjestys vanteella on melko yksinkertainen: joka neljäs pinna tulee samalta laipalta ja samasta suunnasta, joka toinen pinna samalta laipalta ja eri suunnasta. Väliin jääneet reiät täytetään samassa järjestyksessä toiselta laipalta sen yhden välin verran vastapäivään kierrettynä. Näillä eväin jää venttiilin kohdalle avoin pinnaväli helpottamaan pumppaamista.

Kunhan kaikki pinnat ensin olivat rei'issään ja nippelit kierrettynä vähän matkaa paikoilleen, niin siirsin kiekon rihtauspukkiin jatkotoimenpiteitä varten.

Kiristelyn aloitin siten, että kiersin kaikki nippelit yhtä syvälle pinnojen kierteisiin. Ensimmäisessä vaiheessa jätin kierrettä näkyviin nelisen milliä, seuraavalla kierroksella noin kaksi milliä. Kolmannella kierroksella pyörittelin nippeleiden päät kierteiden loppujen kohdalle. Kiekko oli vielä selvästi löysä, joten tästä eteenpäin etenin kiristämällä nippeleitä järjestyksessä venttiilin reiästä aloittaen tasan kierroksen

* vaiheessa*

Ei kommentteja: