8.9.2014

EPron rengas- yms. jumppaa

EPro:sta takakiekolta renkaat irti (Panaracer Razer MX 26x2.3 530 g, risa Nokian Unitube 157 g; vanhojen Nokialaisten perisynti, venttiilinvarresta irronnut vulganointi).

Jarrulevyn vaihto, punainen 160 mm Alligator StarLite pois (91 g + ruuvit 13 g), tilalle valkoinen 160 mm Ashima ARO 08 (87 g + ruuvit 12 g).

Ajattelin samalla kokeilla tubelessia. Renkaaksi Michelin Wild Race'r Advanced 26x2,1 (403 g). Mavic:in (?) venttiili (7 g), kun muuta ei ollut käsillä. Tässä sovite prestan 6,5 mm poraukselle. ZTR Alpinessa sisäpuolen poraus 8,5 mm, joka oli vähän siinä ja siinä, että olisiko venttiili peittänyt sen. Päätin kokeilla...

Pierunkuori-Michelinin asennus vanteelle oli aavistuksen kinkkistä, sillä rengas ei pysynyt sen vertaa muodossaan, että sen olisi saanut aseteteltua paikoilleen. Hermoja raastavan painiskelutuokion kuluttua se kyllä nousi vanteelle paljain käsin, mutta logot eivät osuneet ihan kohdalleen venttiilin suhteen eikä rengas suostunut kierähtämään enää vanteella. No, paineet sisään kompuralla, nousi heti vanteelle ja napsahti paikoilleen. Venttiilin reikä ei vaan pitänyt.

Paineet pois, rengas irti venttiilin kohdalta. Vanteen sisäreikään löytyi läpivientitiivisteestä lyhennetty auto-presta-venttiilinsovite, jota ajattelin koittaa lisätiivisteenä vanteen ja venttiilin välissä. Meni paikoilleen pienellä pakottamisella, venttiilikin sopi ja tiivistyi. Merric:in litkua puoli pulloa (80 g) renkaaseen, rengas takaisin vanteelle, paineet sisään ja pyörittelyä.

Etukiekko irti, Promaxin 180 mm jarrulevy irti (153 g + ruuvit 13 g). Tilalle valkoinen 180 mm Ashiman ARO 08 levy (111 g + ruuvit 12 g).

Kiekkojen asennuksen jälkeen Martat temppuilivat keskityksensä osalta. Säätäminen ei tahtonut millään auttaa. Jarruissa vähän turhan pieni välys vapaana. Eteen vaihdoin Fibraxin uudet ASH962 palat (16 g / pari, 4,8 mm) epätasaisesti kuluneiden Magura Type 5.1 alkuperäispalojen (13 g, 3/3,2 mm) tilalle. Ei tahtonut asettua. Päästin paisuntasäiliöstä muutaman tipan öljyä kannen raosta mahdollisen ylitäyttöongelman ehkäisemiseksi. Takaa poistin pari simmiä adapterin raosta, ei asettunut vielä sekään. Pitänee oikaista varm.vuoksi korvake paremmalla ajalla...

Aika loppu...

Ei kommentteja: