9.8.2014

Zetan keskiömuhvin oikaisu, F1X läjään

Zetaan pulttaamani ISIS-keskiö kinnasi oikein tosissaan kiinni, joten raami verstaalle keskiön viimeistelyyn.

Eipä ihme, että kaikille virhetoleransseille herkkä ISIS otti nokkiinsa:



Muhvinpäät muutaman oikaisutyökalun kierroksen jälkeen, nyt jo puoli kierrosta kiiltävää. Vapaan puolen päätä sai tahkota jonkun aikaa, ennen kuin pinta kiilsi koko kierrokselta.




Muhvin päät siis aika vinot. Lähti tuota lastua toki kierteistäkin...

Sama ISIS-patruuna takaisin paikoilleen oikaistuun muhviin ja kammet kiinni. Nyt pyörivät vanhan kunnon nelikanttikeskiön tapaan! Tämän jälkeen voi kestää ajoakin enemmän kuin lajitoverinsa yleensä, onhan noita tullut joskus ajettua vinoissa muhveissa loppuun jopa alle tuhannen ajokilometrin.

Kotona illalla kuitucyclon kimppuun, pitäisi saada ajoon seuraavan päivän lenkille...

Eteenkin Michelin Pilot Sport nappulakumin tilalle, taakse tuli sen pari heti kiekon mukana. Jarrulevyksi 160 mm Tektro (106 g). Kiekko paikoilleen, Avid BB7road -jarru säätöihin, vaijerin viimeistely.

Shimanon ketjuista (116-l. 255 g) katkaisulenkki irti, tilalle SunRacen kymppilukko.
Ketjua sovittaessa selvisi, että se ei riitä 50T eturattaalle, crossarissa ilm. pidempi takahaarukka. Ei hätää, vaihdokiksi oli jo ennakolta katsottu FSA Omegan CX-käyttöön tarkoitettu 36/46T rataspari. Ison rattaan kammensuojatappia piti lyhentää nelisen milliä, ennenkuin ratas istui Shimanon kampeen. Tulipa viilattua tyköistuva sovite...

Kammet takaisin paikoilleen, välyksen säätö. Takavaihtajan säätö, etuvaihtajan korkeus- ja vaijerisäätö, vaijerin päättely.

Kaulaputken katkaisupituuden määrittäminen, poikki miniporan timanttilaikalla, viimeistely viilalla (-62 mm, ~ -20 g). Stemmin alla ollut 15 mm BBB FiberSpacen tilalle samanlainen 20 mm. Stemmin päälle keventämätön 5 mm BBB:n kuituspacer.

Ohjainlaakerin expanderi paikoilleen, hiilikuitupastaa väliin. Ohjainkannattimen säätö takelteli, joko klappasi tai jumitti ohjauksen. Ylempää laakerikiilaa vaihtaessa löytyi kaulaputken ulkopinnasta tarra juuri kiilan kohdalta. Samoin ylälaakerin pölysuoja tuntui muutamasta simmistäkin huolimatta hankaavan runkoon. Vaihdoin tilalle parin millin paksuisen spacerin, tilanne hallinnassa. Säätö ja kiristys... Spacerin voinee vaihtaa joskus vähän ohuempaan, jos sellainen sattuu tulemaan jostain vastaan.

Polkimiksi Shimanon maantiepolkimet. Vaihdetaan joskus myöhemmin maastomalleihin, mutta menköön nyt...

Mittarin asetukset kohdalleen.

Mitä unohtui? Testiajolla tuntui toimivan...

Ei kommentteja: