30.1.2013

Kevytsinkulan tankohanskasäätöä

Fillarikeskustelusta löytyneiden hyvien vinkkien pohjalta päätin hieman virittää kevytsinkulan tankohanskoja, jotka suoraan Biltsun hyllystä otettuina tahtovat valua ajossa turhan eteen.

Hetken aikaa oikeaa asentoa etsittäni venytin teräväkärkisllä O-rengastyökalulla tankohanskojen alapintaan, n. 5 cm laidasta ja saman verran varren poikkisaumasta eteenpäin reiän, josta pujotin narun läpi. Toinen reikä n. 2 cm edellisen etupuolelle. Naru hanskan sisällä kierroksen verran kädensijan ympäri, aivan sen ulkoreunaan. Narun pään pujotus toisen reiän läpi hanskasta ulos ja tiukat solmut hanskan alapinnalle. Nyt pysyy paikoillaan! Sama toimenpide myös toiselle puolelle.

Seuraavaksi tarkastelin tangon läpivientiaukon sulkemista. Pelkällä kuristusnarulla tangon ja jarruletkun väliin jää aukko, josta vetää hanskan sisään. Aiemmin olin alustavasti suunnitellut tuohon mm. velcro-nauhan ompelemista, mutta nyt avattuani narut ja hetken liepeitä käänneltyäni ja väänneltyäni keksin, että kun pakottaa reiän liepeen yläpintaan hieman tangon etupuolelle ja pujottaa tangon ympäri kiertävän kiristysnarun alakautta tästä läpi, niin tämän jälkeen aukko sulkeutuu jo miltei kokonaan solmimalla kiristysnarujen päät yhteen. Jälleen idean kopiointi toisellekin puolelle, jonka jälkeen parannettu malli odottaa enää testikäyttöä...

Touhutessani olin huomannut takajarruletkun takajouston alempaan välilinkkuun sitoneen nippusiteen katkenneen. Samalla linkun ja letkun välissä suojana ollut vanneteipin pätkä oli irronnut ja letku oli alkanut vähitellen syödä materiaalia.
Linkun yläpinnan puhdistus liuottimella, sopivan suojateipin leikkely yli jääneestä vanneteipin pätkästä, teipin liimaus ja letku uudella nippusiteellä jälleen kiinni linkkuun.

Ei kommentteja: