26.5.2012

Mustin päivitysspeksailua

Illalla talliin.

Maastosinkulaan paikoillen se viimeksi kiinnittämättä jäänyt valko-musta-punainen Feltin istuin.


Seuraavaksi alkoivat sormet syyhytä Mustin 'tiimipäivityksen' eteenpäin viemiseksi.

Kaivelin RS Revelation XX:n (140 mm, QR, 1 1/8" täysi kaulaputki; 1697 g) esiin laatikosta.
Seinältä BBB:n vanneteipillä viimeistelty RCZ Race XC etukiekko (763 g) Mr. Controllin Ti-carbon pikalinkulla (21 g).
Jarrulevyksi 719-kiekolta irrottamani 180 mm Alligator StarLite vihreänä (119 g), ruuveiksi Alligatorin omat T25 kantaiset M5x12 aluslaatoilla (15 g).
Ohjainlaakeriksi kaavailin BBB:n 41,8 mm integroitua BHP-06:tta (täyd. 110 g, ilman tulppaa, ruuvia ja tähtimutteria 84 g), tästä alakartio. Alakartio kaulaputkeen, perään joskus sorvaamani kaulaputkeen tyköistuva apuholkki, jotain putkenpätkää yms. väliin ja vasara käteen. Muutaman iskun jälkeen haki linjansa ja painui kiltisti pohjaan kolmella-neljällä napautuksella.
Keula ja kiekko yhteen.
Jarruksi Clarks Skeletal valko-vihreänä, etujarru oikeakätisenä 317 g. Brittimalli, letkut pitää vaihtaa myöhemmin.
Vaatii adapterin, BBB:n 10 mm korottava PM-adapteri (6 g + ruuvit 16 g) Ykkösestä. Clarks käyttää jostain syystä prikkoja PM-satulan ja korvakkeen välissä; satula ei istunut adapteriin ilman niitä, vaan jäi kantamaan satulan kyljestä. Prikat (n. 2 g) lisäämällä sopi juuri ja juuri, eikä jäänyt edes liian korkealle, levy pyyhkii vielä koko jarrupalan mitalta.

Keulavaihtorulettia spekuloidessa tuli tutkittua vähän tarkemmin 2010-Virtue One 17,5" runkosettiä, josko tuosta korjaamalla syntyisi vähän näppärämpi maastosinkula. Mikään keijukainen tuokaan ei ole, runko korvakkeella ilman iskaria 2735 g, Promaxin 34,9 mm panta 25 g, iskarin kiinnitysruuvit M6x40 & M6x35 20 g. Integroidun ohjainlaakerin alakartio 4 g & alalaakeri 18 g. Punaiset alumiiniset pullotelineruuvit M5x16, 2 kpl n. 3 g.
Painonpudotus L-koko Compulsioniin verrattuna olisi silti yli 600 g!

Pikainen mittailu näytti vähän siltä, että runkoon saattaisi juuri ja juuri sopia jopa 200 mm pituinen iskari alkuperäisen tilalle. Ehdoton minimipituus kokoonpuristuneena on noin 137 mm, jolloin tuohon saattaisi mennä 57 mm iskullakin oleva iskari. Eri asia sitten, miten toimii yksiosaisen kuituperän esijännitysten kanssa yhteen, pitäisi ainakin olla alkuherkkä! ;o)

Ei kommentteja: