18.4.2012

Napakonversioyritys

Tarkoituksena oli ottaa RCZ Race XC etukiekon navalta QR 9 mm akseli ja päätyholkit ja siirtää ne RCZ Marathon Light/ZTR kiekkoon, jossa on paikoillaan 15 mm läpiakselia varten spesifiset akseli & päätyholkit.

QR-päätyholkit (yht. 19 g) sai tökättyä helposti irti pikalinkun päällä, ne kun ovat paikoillaan akselin päissä ainoastaan o-renkaiden pidättäminä. Laakerit (6902 2RS, 2 kpl yh. 32 g) puolestaan irtosivat muovivasaralla vastapuolelta pilkottavaan akselin (16 g) päähän naputtelemalla.

Marathon Lightin 15 mm holkit irtosivat sormin vetämällä. Laakereiden irrotus olikin hieman kinkkisempi juttu, sillä laakereiden välissä oleva akseli jököttää tukevasti paikoillaan, joten laakerin sisäreunaan ei päässyt millään kiinni, jotta olisi voinut tuupata laakeria vastapuolelta (sekä laakereissa että akselissa 15 mm sisäreikä). Aiemmin rakentamani massavasaraan kytketty laakeriulosvetäjä oli 20 mm sisähalkaisijaisille laakereille, joten se ei sopinut.

Aloin etsiskellä sopivaa kumiholkkia, putkenpätkää tms, josta olisi voinut rakentaa puristamalla laakerin sisäpintaan tarttuvan työkalun, jonka avulla laakerin olisi saanut kiskottua massavasaran avulla ulos. Massavasaran (M8 kierretanko, messinkinen paino, M8 muttereita ja aluslaattoja sekä M8 jatkomutteri työkalukiinnitykseen) 8 mm kierrekoko sopi kohdalle, sillä M8 ruuvin kanta mahtuu sopivasti 15 mm sisäreikään. Jarrutapin maalaussuojasta katkaistu muoviholkki ei oikein toiminut, oli liian pieni eikä tarpeeksi elastinen. Sitten löytyi juomapullon venttiiliosa, jossa oli sopivat sisä- ja ulkohalkaisijat. Vaihdoin työkalun karaksi kuusiokoloruuvin, jotta kiristäminen navan läpi olisi helpompaa. Ruuvin kantaa vasten jousilaatta. Tavallisten aluslaattojen ulkohalkaisija oli liian iso, siksi tuo, vaikka ei ollutkaan kaikkein paras vaihtoehto. Juomapullon vettiili perässä, aluslaatta jakamaan painetta ja jatkomutteri.

Työkalu napaan sisälle ja kiristämään, massavasara kiinni, paukuttamaan. Ei pitänyt, uudelleen ja kireämmälle. Ei vieläkäan. Kolmaskin yritys meni kiville. Ei auta muu kuin yrittää etsiä jostain parempi joustoelementti paremmalla ajalla...

Päätyholkkeja sovitellessa huomasin, että ne olivatkin aavistuksen eri ulkohalkaisijoilla. QR-holkkeja pitää viilata/sorvata aavistuksen pienemmiksi, jotta sopivat uuteen napaan.

Ei kommentteja: