24.9.2011

Pivotin kevennysoperaatio

Lainaetukiekko irti, levy pois, renkaat vanteelta. Levy kiinni AC:n etukiekkoon, samoin renkaat.

Etujarrusatula irti, stemmi löysään, ohjain irti. Fox Float irti, Pivotin punainen taper zero stack ohjainlaakeri naputtelemalla irti rungosta (133 g ilman tähtimutteria). Yläkuppi meni normaalilla 1 1/8" irrotustyökalulla, alalaakeriin sattui sopimaan alakartion asennustyökalu auttavasti.

Kuparitahnalla voidellut CaneCreekin laakerikupit prässillä puhdistettuun runkoon. Mahdottoman lyhyt emäputki tuotti vähän ongelmia; Pedroksen prässistä loppuivat vastakappaleen lovet kesken, ruuvin kierre pohjasi ennen laakerikuppia. Onneksi löytyi juuri sopivia alumiinipalikoita väliholkeiksi, joiden avulla kupit saatiin prässättyä pohjaan saakka.

Laakerit rasvaan ja kuppeihin. Muunnosalalaakerikartio naputeltiin työkalulla valkoiseen 100 mm Manitou R7 MRD:n (1428 g) kaulaputken juureen. Testiajot suoritetaan toistaiseksi täysmittaisella kaulaputkella. Onneksi vakiolaakereille suunniteltu työkalu sattui tällä kertaa istumaan muunnoslaakerikartion muotoihin. Tiivisteet ja vastinpinnat rasvaan, keula runkoon. Ylemmän laakerin loput osat rasvaan ja paikoilleen. Pari leveää kuitu-spaceria laakerin päälle, ohjain paikoilleen. Jarrusatula hollille. Etukiekko paikoilleen sinisellä Mr. Controlin ti-carbon kevennyspikalinkulla (22 g) , takakiekolle vaihdettiin AC:n oman pikalukitusakselin tilalle vastaava (24 g).

Väliaikaiset spacerit stemmin päälle kaulaputkeen, kiristys tähtimutterin sijasta väliaikaisella kiilakiristeisellä systeemillä. Ohjain suoraan, stemmi kiinni, jarrusatulan keskitys. Letku kiinni ja BBB MicroBoard-mittarin asennus. Turriin verrattuna alkavat mitat täsmätä melkoisella tarkkuudella. Nyt alkaa painokin jo olla lähempänä toivottua, painavilla Rampage SC:illä päästiin jo sadan gramman päähän Turrin painosta (11,2 kg), vaikka Turrissa oli alla SpeedKing SuperSonicit. Kuivan kelin rengastusta alle vaihtamalla pitäisi Pivotin paino pudota mukavasti alle 11 kg:n...

Lyhyellä testiajolla vaikutti kuulemma hyvältä. Vielä hieman enemmän maastotestiä ennen kaulaputken viimeistelyä. Takajarrun letkun lyhennys suoritettiin siirtämällä ylimääräinen mitta silmukaksi takahaarukan kylkeen. Lyhennys sitten, kun saadaan ensin XO-yhteensopiva ilmaussetti jostain.

Ei kommentteja: