5.3.2011

Epätoivoista sinkulasäätöä

Unionin 1/2"x3/32" ketju oli todettu viimeksi kuluneeksi, joten se pois.

Seuraava yritys YBN:n S-8 1/2"x3/32" 7/8-spd ketjulla (116-lenkkiä 324 g). Ketjun lyhennys (94-lenkkiä 260 g) ja pujotus pyörään, lukitus SRAMin PowerLinkillä. Testiajo; ei toimi, ketju hyppii.

Ketjun vaihto ei auttanut, kokeillaanpa toista ratasta.
Reconin seiskapakasta purettu käyttämätön 16-hampainen ratas FireEyen 14T rattaan tilalle. Koeajo, ei pelaa, rutinaa ja pauketta. Samalla huomasin, että huoltamassani Shimanon takanavan vapaarattaassa oli jotain muutakin vikaa kuin likaa. Uusiks menee...

Seuraavaksi kokeilemaan Virtuen takakiekkoa sellaisenaan. Gussetin 16T takaratas on toiminut tuossa pyörässä lähes moitteita. Vanha kiekko pois, painetta vaihtokiekon renkaaseen ja setti sellaisenaan uuteen projektiin. Kävi yllättävän helposti, jarrut laakista kohdallaan, samoin ketjulinja. Testlenkki; paree, mutta vielä pomppaa ketju kunnolla rypistäessä.

Vielä kokeilu KMC 410 1/2"x1/8" ketjulla (100l 366 g). Ketju oikeaan mittaan (94l 344 g) ja paikoilleen, testilenkki; ei pelaa, pomppii.

Eli homma toimi Virtuessa Gussetin rattaalla, mutta ei tässä projektissa. Johtuukohan erilaisesta ketjunkiristimestä?

Ei kommentteja: