29.10.2010

Kännipäivitys jatkuu

Känni-Jekyll taas työn alle...

Väliaikaiset Coda/Kalloyn 27,2/350mm tolppa ja WTB:n SpeedShe satula pois, tilalle Pirusta jääneet I-Fly C & I-Beam 27,2/350mm. Istuinputken puhdistus, tolpan rasvaus.

Ketjut konetiskiaineliotuksesta pesun ja kuivauksen kautta öljykylpyyn, valutukseen ja pyyhinnän kautta paikoilleen pyörään.

Takavaihtajan vaijeri samalla uusiksi. Kuori tuntui tökkivän uudellakin vaijerilla, joten rassasin sen paksummalla jarruvaijerilla puhtaaksi. Lisäsin samalla takahaarukan kuorettomalle osalle Biltsun setistä nokalliset pääteholkit ja suojaputken estämään kuran imeytymisen viimeiseen mutkaan. Vaijeri kiinni vaihtajaan, ylimääräinen mitta pois, pääteholkki. Vaihteiden säätö.

Takaiskari jumitteli omituisesti joustoliikkeen paluuvaiheen alussa. Ollut ilmeisesti liian kauan ajamatta.
Siispä iskari irti pyörästä, ilmat pois ja ilmasäiliö auki. Männän tiiviste ja tukirenkaat irti ja puhtaaksi. Ilmasäiliö puhtaaksi, rungon O-rengas pois ja puhtaaksi. Tiivistepintojen rasvaus, tiivisteet paikoilleen ja rasvaan. Ilmasäiliöön negatiivipuolelle luraus keulaöljyä, ilmasäiliö puoliksi rungolle. Luraus öljyä myös positiivipuolelle, iskari kasaan ja paikoilleen pyörään, ilmat sisään. Tuntui toimivan taas normaalisti.

Takalokariksi poistetun täysmittaisen tilalle Zefal Swan, joka piti ensin korjata. Murtuneen pikalukon tilalle säätöliuskan lävistävä ruuvi. Ruvin reiän porausta varten piti ensin purkaa kiristysepäkesko ja -luisti pois. Riittävän lyhyttä ruuvia ei tahtonut löytyä mistään, piti viilata muutama milli kärjestä pois lyhimmästä vastaan tulleesta. Lokarin osat takaisin paikoilleen ja lokari tolppaan kiinni.

Tankovaloksi Basta Comet IV. Letkujen ja vaijerien takertumisvaaran takia vaihdoin merkinantotöötin samalla oikealle puolelle.

Takajarruna Hayes 9, jossa ko. jarrun vakiovaiva, jumittava mäntä. Ulkopuolen mäntä ei palauta normaalisti, joten jarrupala jää hankaamaan.
Satula irti, palat pois, ylimääräinen töhnä satulasta paineilmalla puhaltamalla pois. Mäntien pumppaamista sisään-ulos, mäntien voitelu. Palojen hiominen suoriksi ja puhtaiksi, palat takaisin paikoilleen. Satula kiinni, pumppailua jarrukahvasta. Kahva tuntui hieman siltä, että olisi neste vähissä...
Ensimmäinen yritys ei vielä auttanut, ulkopuolen mäntä ei palauttanut vieläkään kunnolla. Kaksi sanaa, uusiks meni. Tällä kertaa käänsin myös jarrukahvan siten, että
nestesäiliön kansi oli ylöspäin. Tällöin kahvassa mahdollisesti oleva ilma ei pääse kahvasta letkuun kuluneilla jarrupaloilla nesteen ollessa vähissä. Mäntäjumpan ja voitelun jälkeen satulan puhdistus ylimääräisestä voiteluöljystä, palat paikoilleen, satula paikoilleen ja kokeilemaan. Satulasta kuului kahvaa puristaessa napsahdus (?) ja jarru alkoi toimia normaalisti. Kahva takaisin käyttöasentoon.



Hiominen jatkuu taas ensi kerralla...

Dataa, pois:
Coda/Kalloyn 27,2/350mm tolppa; 311 g
WTB SpeedShe satula;336 g
Vaihdevaijeri RST 184 cm + pääte; 17 g
M-Wave magneettitakavalo + lisämagneetit 2 kpl; 68 g + 16 g

Tilalle tai jatkaa:
SDG I-Fly C satula + I-Beam 27,2/350mm tolppa; 429 g
Campagnolo C9 ketju 108 lenkkiä; 275 g
Biltema PTFE-vaihdevaijeri n. 180 cm + pääte; 14 g
Cannondale neoprensuoja; 25 g
Q-lite takavalo + tolppakiinnike; 46 g + 18 g
Basta Comet IV valaisin; 184 g
Zefal Swan takalokasuoja (modifioitu); 166 g

Känni varusteineen uudella setupilla 14,60 Rkg.

Ei kommentteja: