18.9.2008

M1 jarrusäätöä

Talouden pienemmän työmatkapyörän XT-takajarru on alkanut toimia harjoitusvastuksena. Eli jarru irti ja ihmettelemään...

Ensin palat pois ja suurimmat kuivuneet mutavellit irti hammasharjalla. Pepsodent Air hammasharja osoittautui silkaksi huijaukseksi ohennusoperaation aikana... ;o)
Seuraavaksi mäntiä ulos ja öljyä liukupinnoille, sen jälkeen mäntäjumppaa sisään-ulos-sisään-ulos-...
Paloille hieman hiontaa, eivät olleet osuneet koko kulutuspinnaltaan levyn kylkeen. Eikä korvake ole suorassa. Tai itse asiassa valetun drop outin jarrusatulaan vastaavat pinnat ovat hieman vajaita, eikä satula saa täyttä tukea, joten se pääsee kiertymään ruuveja kiristettäessä. Viilasin ruuvinreikiin hieman säätövaraa, jotta sain jarrupalat kokonaan levyn pinnalle. Samalla jarrusatulan asento parani aavistuksen.
Palat paikoilleen, jarru hollille ja arpomaan oikeaa simmimäärää. Alkutilanteessa oli ollut aika julma ero etummaisen ja takammaisen kiinnityskohdan simmeissä, 1 mm vs 1,7 mm. Nyt tilanne parani hieman, sillä korvakkeen viilauksen ja palojen käännön jälkeen tarvittiin enää 0,8 ja 1,1 mm niput. Korvake vaatisi kyllä kipeästi jyrsintää, jotta jarrusatulan saisi kunnolla suoraan.

Vielä alumiininen musta 65 g pulloteline kiinni runkoon.

Ei kommentteja: