25.2.2008

Loskasinkula™ vihdoin kasassa! Vai onko?

Ja yö jatkuu...

Hiilikuitua olla pitää?!? ;o) Väliaikaiset stemmin alla olleet spacerit pois ja tilalle uudet kuituiset, 5 mm + 15 mm.
Samalla ohjainlaakerin kiristys, stemmi suoraan ja kireälle sekä tangonkiinnitysruuvien tarkistus. Vielä jarrukahvat kohdilleen ja sopivan kireälle. Siis siten, että eivät pyörähdä jarruttaessa, mutta mahdollisissa maakontakteissa pääsevät kierähtämään jarruvivun katkeamatta.

Noin, kabiini alkaa olla hahmossaan! Ei sentään, pedaalia puuttuu. Laatikoiden kätköistä käytettynä hankitut Shimanon PD-M520:t kiinni kampiin synteettistä vaseliinia kierteistä unohtamatta.

Seuraavaksi rengastus. Sisäänajettuna hankitut Nokian Hakka WXC 300:t ulkokumeksiksi, sisärenkaiksi saivat kelvata jo muutamaan kertaan paikatut Hutchinsonin ja Michelinin kevytkumit. Alkavat nuo jäljellä olevat laatikoista löytyvät sisäkumit olla jo pääosin näitä 200 g painoluokan peruskumeja, pitäisi hankkia kevyempiä lisää...

Taakse tuleva Misukan sisus oli Schrader- eli autoventtiilillä, joten takavanteen lapaerkkari-vannenauhaan piti hieman mattoveitsellä aventaa alunperin prestalle pakottaen tehtyä läpivientireikää. Sisäkumi isoon minigrip-pussiin, vauvantalkkia perään ja ravistelua. Tämän jälkeen kumit paikoilleen ja paineet sisään. Sitten takakiekko paikoilleen ja kiinni, takajarrun keskitys.

Sinkula-adapterin holkit jäivät aavistuksen leveäksi, joten kunnolla paikoilleen kiristetyllä takakiekolla pääsi sinkulakitin lukkorenkaan pää rahnuttamaan aavistuksen dropin sisäpinnalta kohoavien vaihtokorvakkeen kiinnitysruuvien päihin. Ruuvit yksitellen irti ja niiden päiden viimeistely viilalla, ruuvien kierteiden avaus. Modatut ruuvit takaisin paikoilleen; nyt mahtui jo pyörimään. Syytä kuitenkin jossain vaiheessa sorvata vielä millin-pari kapeampi ulompi holkki tuonne takarattaan ulkopuolelle...


Sitten etukiekko.

DT:n X455 on melkoisen kapea vanne, jonka pohjauraan ei 19 mm lapaerkkari oikein istunut. Tilalle löytyi kapeampaa sähköteippiä, josta pyörittelin kahden kierroksen verran turvaa terävien nippelinreikien reunoja vastaan. Prestalle läpivientireikä pakottaen; suojaa venttiilinjuurta terävältä reunalta.

Hutsun sisäkumi talkkiin, renkaat paikoilleen ja paineet sisään, kiekko paikoilleen. Etujarrun keskitys.

Pyörä periaatteessa läjässä, mutta varusteita vielä puuttuu.
Mittarin anturi oikeanpuoleisen Psylon alajalkaan kiinni, johto nippareilla ja suojaspiraalilla jarruletkua pitkin tangolle asti, mittarin kanta tankoon kumiläpyskän päälle nippareilla kiinni. Magneetti pinnoihin.

Valmis vaa'alle: 14,53 kg. Kuvat alla.

Vielä lisää ajomukavuutta ja turvallisuutta: vanha ruma, mutta ahteria kurakeleillä hellivä takalokariviritys paikoilleen sekä ledivalaisimen kiinnike tankoon.

Kello oli neljä, käsien pesu ja tallista valot pois...

Pyörä valmis?



Juuei!

Aamulla työmatkan starttia yrittäessä totesin, että KMC:n uusi 410-sinkulaketju on ei-yhteensopiva Surlyn uuden 19T sinkularattaan kanssa...

Ensimmäisen kerran yli kymmenvuotisen harrastelija-asentajan 'urallani' törmään vastaavaan. Ja tietty idioottivarmaksi kehutussa sinkulassa! ;o)

Siispä metsästämään jostain 3/32" levyistä kasiketjua...


Illalla vielä ennen kotiinlähtöä työpaikalla sorvi pyörimään ja sinkulakittiin kapeampi 6,3 mm ulkoholkki ilman viisteitä: 3,036 g.

Ei kommentteja: