3.6.2012

Virtueta edelleen

Siivouskaapista karhunkieltä ja hankaamaan Stanin ohjeiden mukaan vanteiden sisäpinnat himmeiksi. Samalla pyrin tasoittelemaan maalauksen epätasaisuuksia. Hinkkailun jälkeen pintojen pesu viinalla.
Kiekko kerrellaan rihtauspukkiin. Ei ollut adaptereita 15 mm läpiakselille, mutta ne sai värkättyä nopeasti katkenneesta taka-akselista kartioineen sekä pikalinkusta. NoTubes vanneteipit Stan-sedän ohjeiden mukaan tiukasti venyttäen vanteille. Venttiilinreikään viilto mattoveitsellä, reiän avaaminen pyöröviilalla. Sen jälkeen ulkorenkaat ja sisurit paikoilleen ja painetta sisään 37 psi, jotta teipit varmasti tarttuvat vanteeseen ilmatiiviisti. Taidan aluksi jättää vielä sisurit paikoilleen. Kiekot paikoilleen.

Pyörä telineestä lattialle. Satulan pudottaminen normikorkeuteen ja mallaamaan grippien, jarrukahvojen ja vipujen asentoja. Grippien ruuveihin rasvaa, gripit kiinni. Jarrukahvat vähän sisäänpäin gripeistä, kahvat sopivasti alaviistoon ja ruuvit kiinni. Vivut kahvojen kylkeen, ruuvit kiinni. Ohjainkannattimen keskitys, ohjainlaakerin kiristys, ohjainkannatin tiukkaan. Tangon keskitys, kiristys.

Seuraavaksi takavaihdevaijerin kiristys ja vaihteiden säätöön. Ei tule mitään. Tässä vaihessa tuli vasta mieleen, että uusi XT-vaihtajahan (243 g) oli 10-vaihteisesta sarjasta. No, vastaava 9spd vaihtaja (229 g) irti Ykkösestä ja puhdistamaan. Palautusjousn sisään oli jostain (?) työntynyt oksanpätkä, joka piti poistaa paloittelemalla. Purin samalla koko vaihtajan, vaihdoin häkin jousen kireämpään asentoon ja korvasin alkuperäiset rissat (n. 19-20 g) Believe Bikesin kuulalaakeroilluilla vihreillä alumiinisilla (n. 25-26 g). Muutama gramma takkiin (236 g; vaa'an mittaustarkkuus heittää), mutta 'show must go on'... ;o)

Vaihtajia vertaillessa huomasin, että kympistä saisi toisen vaijeristopparireiän poraamalla tehtyä yleisvaihtajan molempiin systeemeihin.

10-vaihtaja pois, ysi tilalle. Ketjut ja vaijeri kiinni, säätämään. Kappas, YBN:n kaareva ketjulukko ei mahtunutkaan enää uusilla rissoilla taittumaan ylärissan ja häkin välistä. Rissan olake nosti lukon ulkonevista kylkilevyistä ketjun ylös, jolloin se otti häkin poikkipienaan kiinni. YBN:n lukko pois, SRAMin PowerLink tilalle, toimii. Takavaihtajan säädöt kohdalleen, vaijeri poikki ja Feltin musta pääteholkki pikaliimalla kiinni.

Etuvaihtajan alaraja kohdilleen. Vaijerin veto putkitettuna tuntui ensin venyvän kiristettäessä kuin makaroni, mutta asettui vaijerinkiristyspihdeillä. Triplettivivun ja -etuvaihtajan yläraja piti asettaa vaihtamalla pidempi rajoitinruuvi alkuperäisen tilalle. Oli hieman vaikeuksia löytää sopivaa, mutta lopulta löytyi riittävän pitkä pienellä kannalla. Raja kiinni, vaijeri kiinni, pääteholkki. Viinalla puhdistettuun rungon etuosaan kiinni sen muotoihin etukäteen puristeltu tarrakiinnitteinen BBB HydroGuide letkuankkuri ohjaamaan etuvaihtajan vaijerin kuorta sulavammin selvemmille vesille kohti vipua. Emäputken ohitukseen molemmille vaihtajankuorille myös BBB CableWrap rungonsuojat.

Vaihteita säätäessä selvisi, että Middleburnin rattaan hyvin voimakkaat sisäpinnan nostorampit laahaavat pikkurattaalta taakse ristilinjoilla kulkevaan ketjuun. Pitänee vaihtaa ratas ohuempaan tai yrittää shimmata pikkuratasta. Pikkuratas tosin on jo melko lähellä runkoon kiinnitettyä kevlar-ohjainta.

Tulos tässä vaiheessa 12,08 kg:


Vielä valkoinen BBB BCP-04C kadenssi- ja nopeusantureineen kiinni sekä Garminin teline stemmin päälle.

Ei kommentteja: