10.6.2012

Lenkkihuolto, rengasrikko

En sitten lenkille lähtiessäni tullut napit korvissa ja popit soiden tarkistaneeksi ketjuöljytilannetta, joten vinkuivat ihan sikana... Päätin kohtuullisen nopeasti polkaista lenkin työpaikan kautta, jotta pääsisin vikinästä.

Ketjuöljyjen lisäksi päätin kokeilla lyhyempää ohjainkannatinta ja kääntää tankoa jonkin verran ergonomisempaan asentoon, oli jonkin verran liikaa takakenossa. Valkoisen Unon 100 mm tilalle tuli BBB UltraForce 90 mm pituisena (123 g). Tangon kääntö kompensoi osan lyhennyksestä, mutta ajoasento muuttui silti paremmaksi, aavistuksenomainen kurottamisen tunne katosi.

Verstaalla kun oltiin, niin päätin vielä katkaista pitkästä takajarrun letkustakin pätkän pois, melkein 20 cm. Takakiekko pois, jarrupalat yhteen (vaati pad contact -säädön kääntämistä ääriasentoonsa), letku auki kahvasta, tarvittavan letkun pituuden mittaus ohjaus linkussa oikealle, letku poikki leikkurilla, uusi helmi letkuun, uusi pääte letkuun, letkun kiristys kahvaan, jarrupalat isolla meisselillä pohjaan, takakiekko paikoilleen, jarrun pumppailua. Katkaisun jälkeen takajarrusatulaa piti hieman keskittää, Avid kun on niin kapealla jarrupalojen välyksellä, että pienikin muutos takakiekon asennossa voi johtaa jarrun laahaamiseen. Satula löysään, jarru kiinni, ruuvien kiristys, toimii, matka jatkuu!

Lenkillä Pääskyvuoren kallioportaassa takarengas taittui yllättäen alta, paineet olivat kateissa. Pumppu repusta ja lisää ilmaa. Rengas ei kuitenkaan ottanut täyttyäkseen, joten pyörä nurin, takakiekko irti ja sisärenkaan vaihto. Alkuperäisessä oli pieni reikä sisäpuolella lähellä venttiiliä, ei jälkeäkään aiheuttajasta?!? Uusi rengas tilalle ja täyttö. Jäi aika matalat paineet, mutta selvisin kuitenkin kotiin asti kunnialla 80 km lenkin päätteeksi. Ainakin Contin 2.4 Mountain King vaatii sen Stanin suositteleman 37 psi:n paineen, jotta nousee nätisti vanteelle. Käsipumppauksella maasto-olosuhteissa rengas jäi osittain nousematta, pitää muistaa korjata kotona...

Ei kommentteja: