14.6.2012

Kevennyssinkula

Illalla Ykköstä purkaessa alkoi mielessä pyöriä osaruletti...

Freddie's Revenget (etu 1036 g, kolme revennyttä nastatonta nappulaa; taka 1036 g, pari-kolme kärjetöntä nastaa) ja sisärenkaat (ChengShin Super-Thin 129 g; BBB Ultralight BTI-67 128 g) - takaisin hyllyyn.

Shimano WH-M776 kiekot (etu 970 g + CL-lukkorengas 10 g; taka 1091 g + CL-lukkorengas 10 g + QR 64 g) - värityksen puolesta sopisi maastosinkulaan? Ei, säästetään sittenkin Redemptioniin. Ruuvasin tubeless-venttiili valmiiksi kiinni.

Shimano SM-RT78M 180 mm CenterLock-jarrulevy (167 g) - hyllyyn.
Shimano SM-RT52 160 mm CenterLock-jarrulevy (164 g) - hyllyyn.
Shimano CS-M770 11-34T pakka (301 g) - Redemption, hyllyyn?
Shimano BL/BR-M775 XT-etujarru 800 mm (281 g) - Redemption, hyllyyn?
Shimano BL/BR-M775 XT-takajarru 1500 mm (295 g, vajaa täyttö?) - jarrusatulan vaihtoon; Redemption, hyllyyn?
Shimano IS-adapteri R160 (21 g) + 4 kpl M6x18 kuusiokoloruuvi (27 g) - Redemption, hyllyyn?
Fox Float RP23 200/51 mm 6/21,85 mm puslilla (262 g) - testataanko sopivuutta 10-Felt Virtuen runkoon?

No niin, sitten lipsahti...

Virtuen runko seinältä, kokeillaan nyt ensin hitsaamattomana. Korvake (20 g + ruuvit 4 g), Promaxin istuinkannattimen kiristin (26 g) ja iskarin tilalla ollut tuki irti, runko vaa'alle: 2705 g. Painonsäästö olisi 647 g verrattuna nykyiseen L-koko 08-Compulsion 3:een.
Iskarin kiinnitysruuvit M6x40 (n. 10,5 g) ja osakierteinen M6x35 (n. 9,5 g).

Ykkösen ylipitkä iskari sopi paikoilleen väärin päin asennettuna, oikein päin otti ilmaventtiili kiinni keinuvipuun. Perää piti esijännittää aika reippaasti, mutta muuten iskari sopi nätisti. Paineet pois, iskari kasaan, ei ilmeisesti ongelmia täälläkään päässä. Hmmm, entäpä päälle istumalla?

Takakiekoksi Redeen ennakolta suunniteltu Mavic 719 Novatecin kevytnavalla (968 g).
Kiinni Joytecin pikakiinnitysakselilla (62 g).

Keulaksi sopisi värien puolesta kohtuullisen nätisti Ykkösen 20 mm läpiakseli Manitou Minute (1826 + 72 g). Periaatteessa sentin-pari ylipitkä jousto, mutta muuten ei pahan pituinen, kokeillaan...
Keula irti Ykkösestä integroitua mallia olevan CaneCreek VP-A61ACK ohjainlaakerin (84 g) kera. Laakerien ja pesien puhdistus, rasvaus, keula paikoilleen.
Virtuessa kymmenen milliä lyhyempi 120 mm emäputki, menee spacerit uusiksi. Vaihdoin Ykkösessä olleiden tilalle 15 + 5 mm BBB UltraSpacet (4,65 + 1,55 g), väliin Feltin punainen 5 mm alu-spacer (4 g) tehosteeksi.

Stemmiksi 100 mm Uno (122 g).
Stemmin päälle vielä 5 mm UltraSpace sekä RCZ:n punainen kiristystulppa integroidulla ruuvilla (6 g).
Ohjaintangoksi Ykkösestä BBB FiberLite OS (207 g).

Etukiekoksi taakse jo laitetun Mavic 719/Novatecin pari (890 g).
Renkaina näillä oli jo valmiina Panaracer Rampage SC:t (651/635 g) BBB:n kevytsisureilla (á 127 g).

Istuinkannattimeksi värimaailmaan joten ja kuten sopiva hopeinen Thomson Elite 30,9/410 mm (269 g).
Istuimeksi saman painoinen Velon valmistama Felt, vihreä korosteväri sotii hieman vastaan... Korkeus laskurin mukaiseksi, 732 mm.

Nyt pääsi jo istumaan päälle, kunhan paineisti ensin renkaat. Keskiö taitaa nousta ylipitkällä iskarilla turhan ylös, pitänee harkita 190 mm vaihtoehtoja tuon tilalle. Kajuuttaa voinee toisiin pyöriin mittanauhan kanssa suoritetun vertailun perusteella vielä lyhentää toisella ohjainkannattimella, jollei kulmien muutos lyhyemmällä iskarilla jo korjaa asiaa.

Vielä jarruiksi hyllystä Avid Juicy 7:t (taka 1400 mm 292 g + adapteri 20 g + 2 kpl M6x38 satularuuvit säätöholkkeineen 20 g + adapteriruuvit 2 kpl M6x18 9g, etu 850 mm 289 g + 185 mm adapteri 14 g + M6x45 & M6x38 ruuvit säätöholkkeineen 25 g). Letkut paikoilleen, satulat vielä löysään.
Etupään adapterin joutunee vielä vaihtamaan 180 mm levylle sopivaksi, jos/kun jarrulevyiksi tulee värikoodatut Ashima/Alligatorit.

Sitten miettimään voimansiirtoa... Ketjuksi varmaankin punainen Taya, mutta mitä muuta...

Ei kommentteja: