24.11.2010

Rengas-, keula- & kampisouvia

Uusimman tulokkaan etupään sisärengas ei ollut järin pitkäikäinen, oli vuotanut yön aikana tyhjäksi. Ilmeisesti saumavika tms. Uusi sisuri vuotavan tilalle.

Seuraavaksi pienen siivoilutuokion jälkeen Jumppi koukkuun, keulat kiertoon.

Etukiekko irti, jarruletkun ja mittarijohdon nippusiteet poikki, jarrusatula ja mittarin anturi irti, stemmin kiristysruuvit löysään. Romukopasta taas vanha kiilakiristeisen ohjainkannattimen pätkä apuvälineeksi. Ohjainlaakerin kiristystulppa pois, keula alkoi vajota irti rungosta saman tien. Romustemmi kaulaputken perässä emäputken sisään, pysyvät taas kannatin tankoineen sekä ohjainlaakerin osat siististi järjestyksessä. Alakartio irti keulasta puukon terällä kampeamalla. Oli tiukassa, Mora lohkeili. Suostui lopulta vähitellen antautumaan, loppumatka isolla purkumeisselillä.

Vaihtokeulan kaulaputki ohueen rasvaan, alakartio kaulaputkeen. Työpöydän alta lattialta sattui löytymään sopivan kokoinen putkenpätkä, jolla löin kartion paikoilleen. Kartio rasvaan ja ujuttamaan keulaa paikoilleen runkoon. Vaihtokeulassa oli noin 10 mm pidempi kaulaputki, joten piti lisätä vastaavan korkuinen korotusrengas kammattimen alle. Tulppa paikoilleen, ruuvi momenttiin. Kiekko paikoilleen, tanko suoraan, kannatin momenttiin. Jarrusatula ja mittarin anturi uudelleen kiinni, jarrun keskitys ja ruuvit momenttiin. Nippusiteiden kiristys ja hännät poikki. Vielä renkaisiin oikeat paineet ja vaa'an kautta takaisin tallin nurkkaan. Pyörä keveni noin 400 g (14,39 Rkg) ja muuttunee käytökseltään aavistuksen 'sivistyneemmän' oloiseksi.

Sauraavaksi kyklo koukkuun. Viimeisillä lenkeillä joskus toista kuukautta aiemmin oli keskiö naksunut ärsyttävästi. Siispä vasen kampi auki ja irti, kevyt napautus kumivasaralla akselin päähän jolloin oikean puolen kampi akseleineen lähti liikkeelle. Pikaisesti kokeiltuna ainakin vetopuolen laakeri tuntui normaalia rouheammalta. Pitää jatkaa tutkimista paremmalla ajalla...

Dataa:

BBB BTI-67 26x1.95-2.125; 125 g (pois)
BBB BTI-67 26x1.95-2.125; 123 g (tilalle)

RST Gila SL; 2624 G (pois)
Suntour XCR mg 1 1/8" 100mm; 2219 g (tilalle)
Korotusrengas Al musta 1 1/8" 10 mm; 10 g

Ei kommentteja: