Sopiva ohjainlaakeri noudettu. Osat rasvaan ja paikoilleen runkoon ja keulaan. Alakartio halkiollinen; jatkos taaksepäin, sillä suurimmat voimat kohdistuvat etureunalle. Vastaavasti yläkartion halkio eteenpäin.
Keulassa pitkä kaulaputki, mutta en viitsinyt katkoa mahdollista muuta myöhempää käyttötarkoitusta silmällä pitäen. Stemmin alle 2 x 15 mm kevennettyjä kuituspacereita, päälle vielä keventämätön 5 mm. Tulppa päälle, kiristys momenttiin, tanko suoraan, stemmi momenttiin.
Kampisetti rakentui kahdesta yhdistelemällä. Toisessa setissä kevyemmät kammet, toisessa sopivan kokoiset rattaat, 28T ja 38T. Näiden seuraksi vielä 44T rattaasta hiottu bashring.
Keskiöksi ei löytynyt 73 mm muhviin sopivia E-malleja, mutta sentään pari 68E:tä. Näissä oli olakkeettomat vastaholkit, joten ne pystyi kiristämään hieman epäsymmetrisesti vapaalta puolelta muhvin sisään. Lyhyemmällä 108 mm keskiöllä olisi kampi ottanut runkoon, mutta 110,5 mm nelikanttikeskiö näytti siltä, että voisi jopa sopia. Testaillessa selvisi, että sekä keskiön että muhvin kierteitä oli syytä puhdistaa. Lopulta patruuna kiertyi sormivoimin paikoilleen. Kaikki pinnat hyvään rasvaan, patruuna etuvaihtajan läpi runkoon ja momenttiin. Vastaholkki momenttiin. Etuvaihtajan ruuvit momenttiin. Kammet paikoilleen, mahtuivat pyörimään; momenttiin!
Tässä vaiheessa tajusin, että E-mallin etuvaihtaja oli alavetoinen, mutta rungossa vaijeriveto oli ylhäältä. Miljoonalaatikoita kaivellessani käsiin osui Deoren FD-M510 dual-pull-etuvaihtaja. Käyttövivun laakeroinnin mitoitus näytti vastaavan rungossa kiinni ollutta XT:tä, joten sokat irti ja vipu jousineen ulos vaihtajasta. Käyttövipu sopi muuten, mutta toista sokkaa ei saanut paikoilleen eripituisten akselien takia. No, toivottavasti toinen riittää...
Korjatulle takakiekolle punarunkoinen SRAMin PG990 pakka. Jarruiksi tulee ainakin toistaiseksi Shimanot, joten niihin sopiva 160 mm levy kiinni napaan. Renkaaksi WXC ja kiekko runkoon kiinni XT:n pikalinkulla. Ketjuksi SRAM PC99 ontoilla niiteillä. Ketju ja pakka hankittu parina joskus aiemmin aavistuksen käytettynä tai purkutavarana.
Myös takakiekon parilta pois niillä olleet renkaat (oli Pirun entinen etukiekko) ja WXC tilalle. Kiekko kiinni keulaan. Sitten sovittamaan jarruja.
Saatavilla olleiden jarrujen letkujen pituudet tuottivat hieman päänvaivaa korkean keulan takia. Manitoun takapuolella oleva jarrukaari mahdollistaa jarruletkun vetämisen kaarta pitkin vastapuolelle, josta sen saa laajalla kaarella etukautta kahvalle. Tämä tietysti vaatii hieman normaalia pidempää letkua, jota hyllyssä olevista jarruista ei löytynyt. Tilapäisratkaisuna oikaisin tällä kertaa letkun suoraan kahvalle siten, että letku on kiinni vasemmalla puolella sekä alajalassa että kruunussa; joustaa silmukkana ulospäin koskematta liukupintoihin. Täytyy vaihtaa joko jarru tai letku jossain vaiheessa.
Takajarrun letkussa puolestaan oli runsaasti ylimääräistä mittaa. Korjaan sitten, kun käsillä on kunnolliset työkalut (letkuleikkuri, inserttiprässi).
Jarrut kiinni runkoon, kunhan ensin löytyi sopivat adapterit. Jarrusatuloiden säätö. Etuvaihtajan vaijerin kuoret oikeaan mittaan ja paikoilleen. Vaihteiden säätö. Takavaihtaja on niin väljä, ettei sitä tahdo enää saada kunnolla säätöihin; vaihtolistalle, sitten joskus... Etuvaihtajassa taas ongelmaa kahden eturattaan takia; säätöruuvit tulevat niin pitkälle, että ottavat kiinni vaihtajan runkoon kesken liikkeen. Viila käteen ja tavaraa pois kriittisestä paikasta. Sain toimimaan tyydyttävästi. Keskiö ei saisi olla yhtään lyhyempi, ketju on juuri ja juuri ottamaisillaan kiinni E-tyypin vaihtajan kiinnityslevyssä olevaan ohjainkyhmyyn.
Vaijereiden päihin pääteholkit, nippusiteiden häntien katkonta, satula säätöihin, gripeiksi Feltin lukittavat, vivut ja kahvat oikeaan asentoon ja kiinni.
Pyörä periaatteessa ajokunnossa, mittari vielä puuttuu... Rapala näytti talvikunnossa olevalle pyörälle 14,57kg. Ei nyt varsinaisesti mikään keijukainen tukevan rungon ja perustason osien takia.
Dataa:
BBB Integrated 3D BHP-05; 74 g
BBB tulppa + kuusiokoloruuvi M6x30; 10 + 8 g
(BBB tähtimutteri 1 1/8"; 10 g)
BBB Ultraspace BHP-35 15 mm; 4,8 mm
BBB CarbonSpace BHP-31 5 mm; 2,5 mm
(ProWheel Pioneer kammet 4-p. 104/64 170 mm, nelik; 360 g + 240 g (oik/vas))
ProWheel Pioneer eturatas 28T St silver; 87 g
ProWheel Pioneer eturatas 38T St silve; 123 g
(ProWheel Pioneer eturatas 48T Al + lahjesuoja; 156 g)
Ratasruuvit 7 mm 4+4 kpl; 28 g
Voxom Cyclone kammet 4-p. 104/64 170 mm, nelik; 273 g + 206 g (oik/vas)
(Voxom Cyclone eturatas 22T St black; 37 g)
(Voxom Cyclone eturatas 32T St black; 79 g)
(Voxom Cyclone eturatas 42T Al black; 73 g)
(Ratasruuvit 7 mm 4+4 kpl; 30 g)
Ratassuoja, hiottu Shimano 44T LX-eturatas, 4plt, 104mm; 66 g
Kammenruuvit M8x18 2 kpl; 33 g
RPM BB-7420 BC1.37x24T 68E 110,5 mm, Al-vastaholkki; 293 g
(Shimano FD-M510 dual-pull 31,8/34,9mm Deore-etuvaihtaja; 133 g)
(Shimano FD-M570 normal E-tyyppi LX-etuvaihtaja; 138 g)
SRAM PG990 Red 11-34T pakka; 308 g
SRAM PC99 Hollow Pin ketju 110 l.; 278 g
Commencal (KT) takanapa 32H / Mavic X317 kehä / DT 1,8 mm pinnat / MS-nippelit; 1019 g
BBB BTI-98 16 mm vanneteippi n. 180 cm; 8 g
BBB BTI-67 26x1,95-2,125 F/V Ultra Light sisäkumi; 126 g
Nokian WXC300 nastarengas (puuttuu kolme nastaa); 698 g
Novatec DH41SB 20 mm etunapa 32H / Mavic X317 kehä / DT Comp pinnat / Al-nippelit / 2x lapaerkkari; 864 g
BBB BTI-67 26x1,95-2,125 F/V Ultra Light sisäkumi; 125 g
Nokian WXC300 nastarengas (puuttuu 19 nastaa); 718 g
BBB StayGuard BBP-10 runkosuoja; 22 g
Shimano BR-M485 + BL-M485 + SM-BH59 oik/taka 1700 mm; 320 g
Tektro (?) U2 160 mm A-A adapteri; 24 g
kuusiokoloruuvit 2 kpl M6x18 + 2 kpl M6x20 + aluslaatat; 25 g
Shimano SM-RT51 160 mm; 152 g
T25 kupukantaruuvi M5x10 6 kpl; 11 g
Shimano BR-M485 + BL-M485 + SM-BH59 vas/etu 850 mm; 298 g
Shimano SM-MA F180 P/PM adapteri; 13 g
Kuusiokoloruuvit M6x?+ M6x? + aluset; 22 g
Shimano SM-RT51M 180 mm; 175 g
T25 kupukantaruuvi M5x10 6 kpl; 11 g
Felt AM Grip "LOCK-ON"; 120 g
Rubber Plugs w/Felt Bubble Decal; 5 g
Shimano PD-M545 polkimet (häkit poistettu); 422 g
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti