Lähdin projektissa ihan alusta, irrotin rungosta korvakkeen sekä iskarin ja käytin kaikki erikseen vaa'alla.
Mittasin samalla saako runkoon sovitettua alkuperäisestä iskunvaimentimesta poikkeavia 'pumppuja'.
Kokoonpainuneen iskarin minimimitta saa olla noin 150 mm, sitä lyhemmillä uhkaa rengas ottaa kiinni Equilinkiin. Tarkoittaa käytännössä sitä, että 190 mm versiot eivät sovi (190 mm - isku 50,8 mm < 150 mm), samoin 57 mm iskulla olevilla 200 mm iskareilla saattaa rengas ottaa runkoon kunnon pohjauksessa. Maksimissaan runkoon mahtuisi noin 210 mm iskari, sitä pidemmillä ottaa takahaarukan alalinkku kiinni keskiömuhviin. Eli 8,5"/216 mm iskaritkaan eivät sovi.
No, näillä siis mennään... Alkuperäisestä iskarista paineet pois, kuori auki, pintojen puhdistus. Tiivistepintojen rasvaus. Kuoreen loraus 5W keulaöljyä voiteluaineeksi, kuori iskarin rungolle. Plus-puolelle myös loraus öljyä. Sulkeminen piti tehdä runkoon kiinnitettynä, sillä negatiivipuolen vastapaine laittoi ihan tosissaan vastaan.
Iskarista oli kadonnut männänvarren O-rengas, uusi tilalle. Tuunasin vielä eturungon puolelle uuden osakierteisen kiinnitysruuvin suojellakseni soviteholkkien sisäreikää mahdollisilta vaurioilta. Alkuperäinen uppokantainen ruuvi oli jossain vaiheessa korvattu kupukantaisella, joka ei oikein istunut paikalleen. Uusitun kuusioruuvin kannan alle laitoin samasta syystä aluslaatan ja korilaatan. Iskari runkoon, perään painumaa ja iskarin kuori kiinni, paineet sisään.
Seuraavaksi projektiin tuleva Nixon irti Pirun jäämistöstä, puhdistus. Herkistelin samalla muutaman muunkin keulan syöttämällä keulaöljyä nippusiteen pään avulla pyyhkijäkumin raosta sen alle.
Omasta tallista ei sitten löytynytkään sopivaa integroitua ohjainlaakeria, joten keulaa en saanut vielä runkoon kiinni.
Iskarikokeilujen yhteydessä käteen oli jäänyt Mörriksen takavaihtajavaurio yhteydessä vikaantunut takakiekko, josta oli yksi pinna venähtänyt ylimittaan. Viallinen pinna irti, tilalle löytyi kaivelun jälkeen sopiva korvike. Pinna kireälle ja kiekon rihtauksen tarkistus. Mavicin XM321-kehä oli pitänyt kohtuullisen hyvin kutinsa ja sen sai helposti suoraan.
Sitten silmään osui seinältä toinen, huomattavasti kevyempi vaihtoehto, josta oli yksi pinna poikki. Ennemmin se tähän projektiin! Katkennut pinna irti. Pujotus tietysti hankalampaan suuntaan ulkoa sisään, joten piti irrottaa kiekossa kiinni ollut jarrulevy. Puolittain pakottamalla sain katkenneen pinnan irti, korvaaja samaa kautta tilalle. Pinnan pujottelu kolme ristiin nippeli päähän. No ei tietenkään sopinut, alkuperäinen oli ollut 1,8 mm pinna, tämä ohennettu 2 mm pinna. Vanneteippi pois, nippelin vaihto ja taas kiristyi pinna. Kevyempi XC317-kehä oli sen verran pahemmin luokilla, että koko rihtaus piti löysätä ja lähteä uudestaan alusta. Sen verran paljon ajettu kehä, että sitä ei muutenkaan saanut enää absoluuttisen suoraksi ja keskeiseksi, mutta välttänee.
Seuraavaksi käsittelyyn 30,9 mm istuinkannatin, josta olivat klämpin ruuvien kierteet korkanneet. Kierteenkorjaussarja esiin, tuhoutuneet kierteet pois poralla, kierre-elementtien asennuskierteet vastakappaleeseen, kierre-elementit sisään ja 'häntien' katkaisu. Pitäisi taas toimia, mikäli taipunut vastakappale (merkintä 'max. 12 Nm' oli hieman liioiteltu ;o) ) ei pohjaa ennen satulan kiskojen kiristymistä. Kannatin kiinni runkoon 34,9 mm BBB:n 'Kuristajalla'.
Satulaksi valitsin vaa'an avulla useiden vaihtoehtojen joukosta Felt RXC Liten, josta olin aiemmin oikaissut pannutukessa taipuneen kiskon.
Sama operaatio tankolaatikossa, paras vaihtoehto oli Cannondalen Fire, vaikka olikin vain tuumainen. Sille löytyi kaveriksi 110 mm kannatin, vaihdetaan myöhemmin jos ei istu käteen. Tanko ja stemmi yhteen ja roikkumaan hollille emäputkeen romu-quill-stemmin avulla. Käytän yleensä jotain hylättyä istuinkannatinta tms. apuna pitämään tangon ja ohjainlaakerin osat yms. paikoillaan silloin, kun keula on irti rungosta.
Laatikoiden kätköistä löytyi myös käytetyt 570-sarja LX-vivut sekä takavaihtaja, josta puuttui toinen rissa. Vaihtajan puhdistus, uudet rissat kiinni. Vaihtaja klappasi aika reilusti, syynä yksi löystynyt niitti. Naputtelin niitin pohjaan, kokeillaan nyt miten tämä toimii. Jos on pilalla, niin vaihdetaan myöhemmin johonkin toiseen. Vivut tankoon, vaihtaja kiinni runkoon.
Compun runko vaatii E-tyypin etuvaihtajan. Onneksi on tullut hamstrattua näitäkin joskus hyllyyn... ;^D Kaivoin käyttämättömän XT:n esiin. Rungossa oleva tukiruuvin kierre oli saanut runtua ja tarvittiin kierretappia sen puhdistamiseen ennen kuin sain kiinnitysruuvin hollille. Kammet ja keskiö jäivät vielä valitsematta, joten vaihtaja jäi keikkumaan ruuvin varaan.
Seuraavaksi vaihdevaijerit kuorineen. Vipujen mukana tulleet vaijerit olivat kohtuullisen hyvässä kunnossa ja katkottu alunperin isompaan runkoon, joten olivat siirrettävissä tähän projektiin. Sopivia kuorenpätkiä löytyi riittävästi, osa uusia, osa käyttökelpoisia jo ajettuja. Rapaa vastaan tuli takavaihtajan vaijerin viistoputken osuudelle taas nokalliset päätteet sekä suojaputkitus, viimeisen mutkan sisäänmenoon tiivistekumi. Näistä se rapa ja hiekka herkimmin hiipii kuoren sisään. Etuvaihtajan vaijeri kulkee yläkautta, joten se on immuunimpi lialle.
Sitten pitikin lähteä jo aamupalalle...
Dataa:
MY08 Felt Compulsion 3 17,5" matte black runko; 3178 g
takavaihtajan korvake + ruuvi; 22 g + 6 g
FoxFloat R PP 200/50mm + puslat 21,9/22,0mm (22,2mm ?); 253 g
Ruuvit kuusiokolo M6x35 + kuusio M6x45 + 2 kpl aluslaatta D6 + korilaatta D6; 29 g
Manitou Nixon Super 145mm -06 (+ käpy n. 9 g) + akseli; 2032 g + 98 g
BBB TheStrangler BSP-80 black 34,9 mm; 26 g
Felt Superlite 6061Al 30,9/350mm ist.kannatin; 290 g
Felt RXC Lite satula; 268 g
Felt 1.2 6061 Al 3D Forged Ø25.4mm 7°, 110mm ohjainkannatin; 156 g
Cannondale Fire riser 1" 620/25,4mm ohjaintanko; 270 g
Shimano etuvaihtaja XT E-tyyppi FD-M739; 142 g
Shimano takavaihtaja LX RD-M570 SGS + BBB RollerBoys 11T BDP-02 A-sovitteilla (21 g); 293 g
Shimano takavipu LX SL-M570 9spd + vaijeri 188 cm; 123 g + 13 g
Shimano etuvipu LX SL-M570 3spd + vaijeri 127 cm; 122 g + 12 g
BBB FlexCage BBC-18 black pulloteline; 26 g
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti