3.10.2007

Synnytystä pienellä tuskalla

Otetaan Magura Gustav M DH napa, Mavic XM321 kehä sekä kasa pinnoja ja nippeleitä. Sitten alamme sekoittaa...

Spocalc netin syövereistä koneelle. Seuraavaksi Excelistä suojaustasoa matalammaksi, että makrojen ajo onnistuu. Spocalcin tietokannasta löytyi sekä vanteen että navan tiedot, kunhan ensin kävi tallissa varmistamassa navan oikean vuosimallin pinnanreikien jakoympyrän halkaisijan perusteella. Navan ja vanteen reikäluku laskuriin. Tuloksena pinnapituustiedot eri ristitystavoille.

Talliin, pinnalaatikko auki.
Hetken mittailujen jälkeen selvisi, että neljä ristiin pinnaukseen löytyisi tarpeellinen määrä sopivan mittaisia pinnoja, jos käytän 32 kpl 265 mm DT Competitionien jatkeeksi 4 kpl 264 mm Finnspoken (?) tasapaksuja. Saa luvan kelvata.

Seuraavaksi hetken aikaa pähkäilyä oikean pinnajärjestyksen kanssa. 'Neljä ristiin - alku siis viidennestä reiästä navan logosta lähtien.' Pinnat reikiin ja napa läpiakseliadapterin kanssa viilapenkkiin kiinni. Seuraavaksi kehä hollille. 'Hmmm, tuo kun tulee tuolta ja tuo tuolta, niin... Ei perhana, just toisin päin!' Eli kaikki pinnat uusiksi, laipan läpäisysuunta kääntäen. Huoh.

Pinnojen kääntämisen jälkeen uusi alku. Neljä ristiin; sisäpuolen pinna kolmen ulkopuolisen takaa ja neljännen edestä. Työkalut olivat valmiina, joten homma sujuu ihan mukavasti. Osa käytetyistä messinkinippeleistä oli saanut vähän runtua, joten kaivelin terveempiä tilalle tallin kätköistä. Lopulta kaikki pinnat olivat paikoillaan.

Sitten toisenkin puolen läpiakseliadapteri paikoilleen ja kiekko pikalinkulla rihtauspukin virkaa tekevään takahaarukkaan. Ensin kaikki nippelit alustavasti niin, että pinnojen kierteitä näkyy kolme kierrosta. Keskityksen tarkistus kiekkoa kääntämällä; aivan toisessa reunassa. Seuraavaksi muutama kierros pelkästään toisen puolen pinnoja tasaisesti kiristellen, jotta päästäisiin lähemmäs keskilinjaa. Kun oltiin tuon osalta kohtuullisen hyvin hollilla, niin sen jälkeen pinnat tasakireyteen. Heittoa on vähän sinne sun tänne, nyt niiden kimppuun.

Tässä vaiheessa alkoi selvitä, että käytettynä ostettu kehä oli saanut hieman 'isän kädestä'. Vaikka tuo XM321 on kohtuullisen jämy perusvanne, niin väkivaltaisia muodonmuutoksia vastaan se ei ole paras mahdollinen; tähänkin oli jäänyt varsin julma flat spot yhteen kohtaan. Samassa kohdassa oli mutkaa myös reunavallissa, joten kehä oli tod.näk. saanut hittiä johonkin reunukseen, kiveen tai vastaavaan.

No, yrittänyttä ei laiteta. Paikallisesti pinnoja lommon kohdalta löysempään ja keskityin seuraavaksi muiden pystyheittojen oikaisemiseen, jospa se suuri monttu sieltä oikenisi kehän jännittyessä... Vähän kerrallaan pullistumien kiristelyä, välillä puukalikkaa pinnaparien väliin ja vanutusta, samoin jännitysten poistoa vähän kerrallaan puristamalla kehää sivuttain suuntaan ja toiseen kohti haarukan kylkeä, koko kierros ympäri.

Sitten tuli noutaja! Ilta-askareille ja nukkumaan piti kuulemma lähteä kesken kaiken. Pinnan kiristyminen jatkuu siis joskus myöhemmin...

Muistilistaa:
- Magura Gustav M DH 20mm 36H / Mavic XM321 36H, musta / DT Competition 2/1,8/2mm 265 mm hopea 32 kpl + Finnspoke 2mm 264 mm hopea 4 kpl / Ms nippeli 12 mm hopea 36 kpl / lapaerkkari 2krs - 1096 g
- Magura Gustav M DH 20mm 36H - 240 g
- Mavic XM321 36H, musta - 582 g
- DT Competition 2/1,8/2mm 265 mm hopea 32 kpl + Finnspoke 2mm 264 mm hopea 4 kpl - 224 g
- Ms nippeli 12 mm hopea 36 kpl - 37 g
- lapaerkkari 2 krs - 13 g

Ei kommentteja: