9.10.2007

Kokoonpanoilta

Homma jatkui siitä, mihin eilen jäin. Eli etukiekkoon levy, pinnamagneetti ja kumekset - Nobby Nic Michelinin Ultra Lightin päälle. Sitten takakiekon vuoro.

Takakiekon laakerit piti säätää, joten irrotin ja puhdistin XT-pakan ja jarrulevyn. Kiekko kiinni akselistaan viilapenkkiin, levypuolen pölysuoja irti ja säätöavaimet käteen. Sitten tuli takapakkia. Selvisi nimittäin, miksi napa oli jäänyt viimeksi vähän isommille välyksille: laakerit olivat kypsät.

Onneksi tuli aiemmin koottua Magura LouisePron navalle se DT:n X455! Painoeroakaan noiden välille ei jäänyt kuin 50 g. Pyörittelin kiekkoa vielä tovin rihtauspukissa siihen jääneitä pieniä heittoja poistaakseni. Sen jälkeen pakka kiinni. Sitten olisi ollut vuorossa Avidin 160 mm takalevy, mutta iski seuraava tenkkapoo: Maguran iäkäs napa oli 35 mm:n keskiöllä, Avidin levyn keskireikä puolestaan on vain 34 mm. Onneksi varastoista löytyi Maguran samankokoinen levy yhteensopivalla reiällä, joten se sai kelvata. Oli jopa pari grammaa kevyempikin. ;o) Tarkistus osoitti, että levyn linja sopi runkoon sellaisenaan. Siispä pari kierrosta lapaerkkaria vannenauhaksi ja sen jälkeen kumekset (Nobby Nic Nokianin MTB 26 Litelle) sekä pikalinkku paikoilleen. Jostain syystä ulkorengas ei tahtonut asettua ihan suoraan paikoilleen. En jaksanut ährätä enempää, toivottavasti asettuu ajossa paikolleen.

Kiekot runkoon ja keulaan kiinni. Pikainen jarrujen keskitys, Avideilla tuo on helppo homma. Ohjainlaakeri ja stemmi oli vasta pudotettu paikoilleen, joten seuraavaksi niiden kimppuun. Halusin ensin ottaa tyypit ajoasennosta ennen 5-7 cm ylipitkän kaulaputken katkaisua, joten laakeri piti kiristää kaikenmaailman ylimääräisten holkkien avulla. Stemmi suoraan ja piukkaan, mutta varovasti, jottei kuitutanko puristu liiaksi. Se Syntacen momenttiavain olisi kyllä ihan asiallinen... Sitten kahvat ja vivut oikeille etäisyyksille ja niiden kiristys. SRAMin x.7 vivut tosin jäävät väkisin vähän luonnottomaan asentoon, mutta sille ei voi mitään.

Vielä tarvittiin Känni-Jekyllissä lainassa ollut Flite TransAm penkiksi, vaihturina palautui Fi'zi:k Plateau yhdessä Kalloyn Ritchey-kopiotolpan kanssa. TransAmin kaverina ollut Ritchey sai väistyä RaceFacen XY:n tieltä. Painoa säästyi 22 g, lisäksi penkin säädöt on paljon helpompi tehdä. RF on myös 50 mm pidempi, joten tarpeen vaatiessa penkin saa riittävän korkealle. Ritchey oli 350 mm:n mittaisena jo vakiintunut pysyvästi sinne maksimimerkin kohdalle.

Vielä roikkui mittari piuhoineen puolittain irtonaisena. Anturiosa kiinnitttyi hyvällä tuurilla juuri oikealle eäisyydelle magneetista kahdella nippusiteellä suoraan keulan jalkaan kiinnittämällä. Johtoa ei ollut kovin paljoa ylimääräistä korkean keulan takia, joten linjaukset piti vetää kohtalaisen yksioikoisesti. Kriittisimman kohdan yli vein johdon spiraaliputkella etujarruletkuun sidottuna. Mittarin jalusta kiinnittyi nippusiteillä, joten ylikokotangon kanssa ei tullut ongelmia.

Se alkoi olla siinä. Pikainen kierros kadulla osoitti, että keulan paineisiin pitää tutustua ensitilassa. Mutta toimii se jo noinkin suoraan pakasta vedettynä. Aamun työmatkalla selviää enemmän...



Että tuommoinen:



Muistilistaa:
- Leftyn jarrupuolen laakeri: 61805-2RS1 (SKF)
- Shimano CS-M760 D1/Type-as 11-13-15-17-20-23-26-30-34 XT-pakka - 298 g (J05)
- Shimano XT pikalinkku 135 mm - 64 g (J05 taakse)
- Avid Juicy 160 mm:n levy, keskireikä 34 mm - 129 g (hyllylle)
- Magura Disc 4 FBT 160 mm, reikä 35,3 mm (Marta) - 127 g (J05 taakse)
- M5x10 Torx 6 kpl - 12 g (J05 taakse)
- Mavic X317 32H, musta / Shimano FH-M755 XT-levynapa 32h, musta / DT Competition 2/1,8/2 mm 262 mm, mustat 32 kpl / DT 12 mm alu, hopea 32 kpl- 1103 g (napa sökö, hyllylle)
- Magura Louise Pro disc 135 mm 32h, hopea / DT X 455 MTB disc 32H / DT Champion 2.0 , hopea 260 mm 32 kpl / DT std Ms 2.0x12 mm, hopea 32 kpl - 1153 g (J05 taakse)
- Michelin 26-8M Ultra Light 37/54-559 26x1,50-2,2 - 139 g (J05 eteen)
- Nokian Unitube MTB26 Lite 47/57-559 (26x1,75-2.3) - 125 g (J05 taakse)
- Schwalbe Nobby Nic26x2,25 (n. 3,5 mm pintaa) - 574 g (J05 eteen)
- Schwalbe Nobby Nic26x2,25 (n. 3 mm pintaa) - 567 g (J05 taakse)
- etukiekko täyd. - 1774 g
- takakiekko täyd. - 2378 g
- Fi'zi:k Plateau + Kalloy 27,2/350mm, musta - 621 g
- Flite TransAm Leather, musta - 253 g
- RaceFace XY 27,2/400 mm, musta - 293 g
- Ritchey 27,2/350 mm - 315 g
- Polisport Cross Country Rear Mudguard - 163 g

Ei kommentteja: