5.10.2007

Keulanvaihtoprojekti alkuun

'Ykköspyörä' on lojunut jo jonkin aikaa keulavikaisena tallin seinällä. Nyt tuli CRC:n syysalesta löytynyt uusi varakeula, joten sille löytyi heti käyttöä. Eli ei muuta kuin toimeen...

Jekyllin runkosetti alas seinältä ja kattokoukkuun roikkumaan. Viallisen Leftyn vielä rungossa olleet kaulaputki ja kruunut irti. Samoin lähti HeadShokille tarkoitettu 100 mm stemmi normitangolle. Seuraavaksi ohjainlaakerin irrotustyökalu riittävän leveään asentoon ja paukuttamaan alakuppia irti. Muutamalla napakalla iskulla tuo irtosi, sitten sama toimenpide yläkupille. Jäljellä paljas emäputki.

Uusi keula on 1 1/8" kaulaputkella, Jekyllin HeadShok-emäputki taas on One-Point-Five yhteensopiva, joten näppärimmin keula asentuu sopivalla muutosohjainlaakerilla. Aiemmin oli verkkoon tarttunut vähän käytetty Cane Creekin Double-Xc Short, joten osat olivat valmiina. Mörrimöykyssä on jo kiinni vastaava, joten laakerikuppien puristamiseen tarvittavat työkalutkin löytyivät jo työkalupakista. Eli alakuppi hollille, sopiva holkki tukemaan sitä, emäputken yläpäähän vastaava holkki ja kierretanko läpi koko asetelman, mutterit kummassakin päässä. Vielä kupin logot suoraan sekä holkkien keskityksen tarkistus ennen kiristystä. Ja sinnehän se yläkuppi upposi kauniisti paikoilleen muutaman kierroksen avaimista kiertämällä. Kilkkeet irti ja vastaava operaatio yläkupille.

Nixon Superiin oli jo aiemmin naputeltu alakooli paikolleen, joten seuraavaksi laakerit sekä suojarenkaat paikoilleen ja ujuttamaan keulaa paikoilleen runkoon. Vielä yläpuoliset laakeri & tiiviste sekä vastakartio kiristysrenkaineen kaulaputkeen oikeassa järjestyksessä, niin päästiin miettimään sopivaa ohjainkannatinta. Tarkoitus oli samalla vaihtaa RaceFacen OS-kuitutanko alkuperäisen Cannondalen normikoko-Firen tilalle, joten tuleva stemmi piti tietysti myös olla 31,8 mm porauksella. Lähinnä oikealta tuntuva oli aiemmin käytettynä hankittu Specializedin 75 mm CNC-stemmi. Salsasta yli jäänyt 110 mm:n tuntui - ainakin alustavasti - aivan liian pitkältä, muut vaihtoehdo olivat nysiä 50 mm:siä.

Sitten läträämään viinalla, eli Tupit irti Firestä. Samoin Avidin kahvat ja vivut. Uusi kuitutanko stemmiin hollille ja vivut, kahvat sekä tupit siihen kiinni.

Mutta mitenkä paljon korotusrenkaita stemmin alle ja paljonko pois täyspitkästä Nixonin kaulaputkesta? Seinältä jotkin väliaikaiskiekot runkoon kiinni ja arpomaan ajoasentoa. Tai siis rungossa aiemmin ollut 317-takakiekko rihtauspukkiin ja hieromaan siitä ensin löysät ja heitot pois... Meni tuossakin tovi, mutta nyt pyörii taas kohtuullisen suoraan. Kiekon XT-takanapa tosin vaatii avaamisen, voitelun sekä välysten säätämisen, nyt siihen jäi vielä kohtuullisen julma klappi laakereihin.
No, kiekko kuitenkin kiinni runkoon ja eteen ensimmäinen käteen sattunut joutilas läpiakselikiekko, niin pääsi tyypittämään ohjaamon mitoitusta. Vaikutti vähän siltä, että kaulaputkeen kannattaisi jättää aluksi reilusti tilaa mahdollisille korotusrenkaille, kun ei ole vielä ajokokemusperäistä tietoa tuntumasta. Mutta kaulaputkea on jokatapauksessa lyhennettävä 50-70 mm. Sopivien korotusrenkaiden puuttuessa siirryin kuitenkin etujarrun kimppuun. Leftyn IS-adapteri irti ja tilalle Nixonin postmountiin sopiva kilke varaosalaatikosta. Jarruletkun kuljetus kahvalle menee Manitoun takapuolisen jarrukaaren takia aivan eri kautta, mutta tallissa olleesta R7:sta sai luntattua vihjettä. Väliaikaisessa etukiekossa ei ollut vielä levyä kiinni, joten jarrusatulan säätö jäi toiseen kertaan.

Jekylliin tuleva varaiskari oli käynyt jo postilaatikolla, mutta ei mahtunut sinne sisään, joten se pitää noutaa postitoimistosta maanantaina.

Muistilistaa:
- Manitou Nixon Super 20mm '06 täydellä kaulaputkella - 2137 g (Jekyll'05:een)
- Cane Creek DoubleXc Short (One-Point-Five to 1 1/8") - 263 g (Jekyll'05:een)
- Race Face Next Carbon LowRiser OS 660 mm - 195 g (Jekyll'05:een)
- Cannondale Fire 2014-T6 260g/620 mm 25,4mm tanko - 269 g (pois Jekyll'05:stä)

- Manitou Sherman Breakout '04 + FSA The Big Fat Pig One-Point-Five + kaksi sarjaa spacereita - 2985 g
- RaceFace XY 27,2/400 mm - 293 g
- Novatec 20 mm 36H 110 mm musta - 247 g
- Bontrager Earl CrowBar 6061-T6 690 mm 31,8 mm - 332 g

Ei kommentteja: