10.10.2007

Laakeri - irrota!

Känni Jekyllin ohjainlaakeri oli siis sökö, joten purkuun... Ohjainlaakerin kiristystulppa pois, stemmin ruuvit löysään ja stemmi tankoineen yms. irti. Ruuvarin kärki ohjainlaakerin muovisen puristuskiilan saumaan ja pieni nuljautus, kiila irti. Ylemmän laakerin irto-osat pois. Keula irti rungosta (roikkumaan irtohinalla eturunkoon, helpottaa työkentelyä), alemman laakerin irto-osat pois. Puukonkärjen nuljuttelua alakoolin ja kruunun välissä puolella ja toisella, kooli irti. Sitten kuppien kimppuun.

Kupit ovat rungossa HeadShok-emäputken takia soviteholkeilla. Normaali irrotustyökalu - päästään neljään levitettävään segmenttiin sahattu teräsputki - ei tuohon oikein istunut. Yläkupin helma oli aavistuksen soviteholkin reunaa alempana, joten nelikanttisen aluslevyn (meni juuri ja juuri laakerin läpi reuna edellä, mutta ylettyi poikittain käännettynä kulmistaan kupin reunojen alle) sekä kierretangosta, muttereista sekä messinkipainosta tehdyn massavasaran avulla sitä sai nostettua pari milliä. Sen jälkeen aluslevy pohjasi soviteholkkiin joten piti keksiä jotakin muuta. Kuoppi oli vielä niin tiukassa, ettei sitä oikein saanut isolla ruuvimeisselilläkään kammettua irti, varsinkin kun kuppi oli pehmeää alumiinia. Ratkaisuksi löytyi läpiakselinapojen laakerinvaihtoon tekemäni työkalu, josta löytyi yhtenä osana kupin reunan taakse sopiva teräsholkin reuna. Vielä kun pudotin sopivankokoisen O-renkaan ko. holkin juureen, niin ylettymä säätyi sopivaksi pelkälle laakerikupin helmalle ilman että runkoon kiinni jäävä soviteholkki nousee samalla vahingossa. Työkalun päässä sattui olemaan vielä sopivasti jatkomutteri, johon sain ruuvatuksi massavasaran kierretangon kiinni. Sitten vaan pätkimään kuppia irti vuorotellen puolelta ja toiselta, helppoa ja nopeaa! ;oD Ja yläkupin irrottua sama hoito myös alakupille.

Pienen puhdistelun jälkeen paljastui melkoisilla kraatereilla olevat laakerien liukupinnat. Eipä ihme, että keskitti! Periaatteessa tuohon Tange Seikiin voisi löytyä uudet teräksiset irtoliukupinnat alukuppien sisälle, mutta eipä taida kannattaa moisia metsästää...

Tilalle tullee käytetty Cane Creek S2, jos sen alalaakerin saan ensin puhdistettua vesivahinkojen jäljiltä siedettävään kuntoon. Ylälaakeri on kunnossa, joten ainakin laakerien paikkaa vaihtamalla tuo kelvannee. Mutta jatkamme ihmettelyä joku toinen päivä...

Ei kommentteja: