17.5.2012

Tallihelatorstai

Vapaapäivä, jonka lopulta päätin ylitöiden sijasta pyhittää omille projekteille...

Ensimmäisenä läjä tyhjiä renkaita työlistalle.

Kieron istuinputken aventamisen jälkeen piti tutkia vielä sisärengasongelmaa, jotta viallisesta yksipyöräisestä tulisi ajettava.
Kiekko irti rungosta, renkaat vanteelta. No ei mikään ihme, että oli sisärenkaassa reikä; vannenauha oli poikki ja kolmasosan kierrosta nippelien päät paljaana rengasta vasten. Lisäksi vanteen saumassa julmat purseet. Purseidenpoiston jälkeen yli jääneet BBB:n vanneteippien pätkät hyötykäyttöön ja niistä yhdistelemällä suoja sisärenkaalle. Rengas vanteelle ja uusi sisärengas paikoilleen, paineet sisään. Kiekko kiinni runkoon, pyörä pitäisi olla ajokunnossa.

Seuraavaksi maastosinkula kattoketjuun roikkumaan satulankärjestä.
Ketjunohjaimen virkaa toimittavan takavaihtajan haarukkaan sitova nippuside irti, pehmuste pois.
Vanteen ja renkaansivujen pyyhintä irtoroskista mutalenkin jäljiltä, säästää renkaiden väliin putoavilta roskilta.
Ketju alas rattailta, kiekko irti, renkaat vanteelta.
Sisärenkaaseen ilmaa, löytyi pieni reikä vanteen puolelta. Vanteesta ei löytynyt selitystä reiälle, kenties hiekanmurunen tjsp.
Hutchinsonin kertaalleen paikattu kevytsisuri (124 g) vuotavan Cheng Shinin tilalle. Renkaat vanteelle, paineet sisälle.
Kiekko paikoilleen, vaihtajan 'äänenvaimennin' paikoilleen.
Promaxin jarruja vaivaa vanhoista Hayesin jarruista tuttu ilmiö, kahvan etäisyydensäätöruuvi 'ryömii' itsestään. Viimeisellä lenkillä alkoi loppuvaiheessa hävitä ohjausjarru, kun takajarrun kahva painui melkein tankoon asti jarruttaessa. Kierrelukitetta säätöruuvin kierteisiin ja kahva riittävän ulos. Sama temppu varmuuden vuoksi myös etujarrukahvaan.
Vielä kokeeksi valkoisen BBB BHS-01 UltraForce 90 mm (126 g) ohjainkannattimen vaihto samanlaiseen 80 mm pituiseen (121 g).

Sitten työn alle crossari, jonka takarengas tyhjänä.
Jarruvaijeri irti längestä, iso vaihde silmään, kiekko irti. Renkaat vanteelta. BBB BTI-82 700x35/43C (146 g) sisuriin painetta, selkeää vuotokohtaa ei löytynyt. Pikapaikan reuna repsottaa ja löytyi myös pieni viilto pinnasta, vesipalju paljastanee oikean syyllisen mahdollisen paikkausoperaation yhteydessä.
Ulkorengas nurin, ei löytynyt teräviä tunnustelemalla.
Rengas taas oikein päin, O-rengastyökalu käteen. Melkein kuin olisi munkkirinkilästä rapsutellut sokerihippusia, kvartsia oli ns. riittävästi kulutuspinnan nappuloiden pinnalla ja sisällä. Teräskaapelista rengasta ei saanut rullattua kunnolla mutkalle, joten terävää jäi taatusti vielä renkaan sisuksiin odottelemaan kaivautumista kulutuspinnan läpi sisärenkaan kimppuun. Ilmeisesti tuon Continental Twisterin kumiseos tarraa normaaliakin hanakammin kvartsikiteisiin. Paremman renkaan puuttuessa jatketaan kuitenkin tällä.
Sisuriksi BBB BTI-81 700x28/32C (127 g), vähän alamittainen, mutta kyllä tuo venyy... Renkaat vanteelle, paineet sisään, kiekko paikoilleen, jarru kiinni.
Kiinnitin vielä aiemmin poistamani PowerPlayn kuituiset pullotelineet takaisin paikoilleen.

Sitten Virtuen kimppuun.
Osia on vielä matkalla, joten homma tyssää tietyiltä osin siihen.
Tangoksi SVevosta RaceFace Next Carbon Low Riser XC (196 g). SV-evoon tilalle Bontrager Carbon RaceXlite (253 g).
Jarruiksi Avid Elixir CR:t valkoisina (taka 256 g, etu 241 g, adapteri R160 25 g, adapteriruuvit 12 g, satularuuvisarjat á 22 g). Taakse SRAM PG990 Cash Green pakka 11-34T (308 g), Alligator StarLite jarrulevy 160 mm vihreänä (93 g), ruuveiksi vihreät RCZ:tat (12 g). RCZ-Alpine takakiekko paikoilleen MrControlin vihreällä pikalukitusakselilla (Mustista, tilalle Salsa).

Kendan sisärengas 20x1.75-2.125 47/57-406 AV; 129 g

Ei kommentteja: