11.5.2012

Cyclon säätöä

Vaihtaminen on hieman pykinyt cyclolla...

Takavaihdevaijerin ja vaihtajan puhdistus ja voitelu.
Ei apua.

Vanha pakka (BBB DriveTrain BCS-09S 11/12/13/15/17/19/21/24/28, xxx g) irti, BBB DriveTrain BCS-09S 12/13/14/15/16/18/20/22/25 (290 g) testiin.
Campan C9 kenties liian jäykkä ketju? Ketjuksi BBB PowerLine BCH-91 harmaa-nikkeli, 114 lenkkiä pikalukkoineen 300 g, lyhennys kahdeksan lenkkiä (-21 g).
Ei parannusta.

BBB:n 11-28 pakka osiksi ja 4 mm teräketjuviila kauniiseen käteen. Viilasin selkeämmät rampit jokaiseen rattaaseen, niin ylös- kuin alaspäinkin vievät. Pakka kasaan ja takaisin takakiekolle.
Ei vieläkään parannusta...

Alkoivat arveluttaa vaijerinkuorien muoviset päätyholkit; niillä on joskus tapana taipua ja alkaa ahdistaa vaijerin vapaata kulkua.
Alkuperäinen takavaihtajan vaijeri irti, kuoret pois. Etupäässä oli epäilyttävästi runkostopparin päässä vaijerinkuoren teflon-sisus työntynyt hieman ulos ja on saattanut muovisen päätyholkin myötävaikutuksella kiilata vaijeria.

Uudet BBB ShiftLine vaijerinkuoret niin eteen kuin taakse. Jätin edessä olleen inline-säätöruuvin pois karsiakseni ylimääräisiä liitoksia, tehdään jatkossa 'lentävä' säätö runkostopparin säätöruuvilla. Taakse varmuuden vuoksi vähän laajempi ja loivempi mutka takavaihtajalle. Päätyholkeiksi messinkiset, 4 mm holkit kuorien päihin, näiden päälle 5 mm holkit sovitteeksi kahvalle, stoppareihin ja vaihtajalle. Uusi vaijeri paikoilleen, kiristys. Sitten säätämään...

No nyt alkoi lyyti kirjoittaa, vaihteet kytkeytyivät suhteellisen kiltisti uudella rampituksella. Ehkä aavistuksen voisi vielä 14T ratasta viilailla seuraavalla huoltokerralla.

Vielä väliaikainen lila pulloteline kiinni viistoputkeen ja kotimatkalle...

Ei kommentteja: