9.1.2008

SS-projekti jatkuu

Tein inventaarion crash&burn-osastolle sekä pikkukilkepakkiin takarattaan ketjulinjan säätöön sopivia väliholkkeja silmällä pitäen. Purin parista käytetystä pakasta välilevyt, lisäksi löysin sopivia, kai alunperin keskiölinjan säätöä varten tekemiäni holkkeja.

Sitten mittailemaan!

Etupään osalta - jos etuvaihtajan asennusta varten hitsattu putkenpätkä vaan on suorassa - näytti ketjulinja olevan puolen millin tarkkuudella tasan 50 mm.

Irtonaista napaa ja pakkoja mittaillessa alkoivat myös takapään osalta dimensiot selkeytyä.
- Pakan/väliholkkien sisäreuna asettuu vapaarattaan olaketta vasten mittausten mukaan 40 mm päässä drop outin sisäpinnasta sisäänpäin eli siis 135/2-40 = 27,5 mm kiekon keskilinjasta oikealle.
- Surlyn sinkularattaan hammasosan paksuus on 2 mm, keskellä paksuutta 4,4 mm. Ulkopinta on suora, vahvennus siis kokonaan sisäänpäin. Eli tuo tarkoittaa rattaan sisäpinnan ja ketjun keskilinjan väliksi 3,4 mm.
- Jotta ketjulinja asettuu takanakin 50 mm:ksi, niin rattaan ja vapaarattaan sisäpinnan väliin tarvitaan noin 50-(27,5+3,4)=19,1 mm paksu väliholkki.
- Mitattujen pakkojen runkojen leveydet liikkuivat välillä 36-37,5 mm (L), joten rattaan ulkopuolelle tarvitaan vielä (L-(19,1+4,4) mm) 12,5-14 mm holkki. Tuon holkin leveydellä ei ole niin kovin suurta tarkkuusvaatimusta, kunhan vaan rattaan ja holkkien kiinnitykseen tarkoitettu käytetystä pakasta lainattu kiristysmutteri yltää riittävän pitkältä matkalta kierteille kuitenkaan pohjaamatta vapaarattaan runkoon.

Käytettevissä olevista väliaikaisista holkeista mittailin sopivat yhdistelmät, joilla päästiin riittävän lähelle laskemiani arvoja. Holkit ja ratas vapaarattaalle. Ulkopuolella käytin uloimpana holkkina vanhasta pakasta purettua 11T ratasta, jolloin kiristysmutteri lukittuu rattaassa oleviin pyällyksiin; vältetään tahaton rattaan löystyminen.

Seuraavaksi koottu väliaikainen testikiekko takahaarukkaan ja pujottamaan vanhaa ketjua paikoilleen rattaille ja kiristimeen. Pienen mallailun jälkeen katkaisin ketjusta parit lenkit, jonka jälkeen se näytti asettuvan paikoilleen mukavasti. Ketjunkiristimen sivusäätö vielä ketjulinjalle, lähin käteen sattuva etukiekko kiinni haarukkaan, samoin jostain penkki sekä tolppa paikoilleen ja istumaan päälle...

Aivan kuten muistinkin, niin tuossa Octagonissa ketjulinja muuttuu aika rajusti perän painuessa kuorman alla johtuen valitusta perän nivelpisteestä. Jousto ei painunut kuin sunnilleen puoleen väliin asti ennenkuin se 'pohjasi' ketjun kiristyessä. No, kaksi lenkkiä lisää ketjunmittaan. Kiristimen rissa-asetelmaa piti myös kiertää kuusiokiinnityksessään yksi pykälä 'kireämmälle', jotta jatketusta pituudesta saatiin lepoasennossa löysät pois. Ja sitten kokeilemaan uudelleen, nyt oli paljon parempi. Pitää kuitenkin muistaa vielä tarkistaa todellinen vaadittu ketjunpituus iskarin kiinnitykset irrottamalla ennen uuden venymättömän ketjun katkaisemista.

Jo tuossa keskeneräisen ja säätämättömän ajogeometrian päällä istuessa tuli sellainen olo, että perusasiat ovat kohdallaan. Eli sama kotoinen tunne, kuin silloin ensimmäistä kertaa JokisMikon Octagonin päälle kavutessa. Tuo kertaistuskeluhan johti aikanaan siihen, että kävin noutamassa oman runkosettini saman tien... Takaiskariin tarvittaneen vähän jäykempi jousi tuon 500 lbs/" tilalle, nyt sagit ovat mehevää DH-luokkaa, hieman turhan pehmoiset tähän käyttötarkoitukseen. Kuussatanen pitäisi löytyä omista varastoista, mutta viis-ja-puolikas menee metsästykseen...

Uutuudenkarhea kahden rullan ketjunkiristin tuntuu hieman 'rouhealta' ennen sisäänajoa. Toivottavasti voitelu ja ensimmäiset ajotunnit herkistävät sen toimintaa. Osa vastuksesta saattoi tosin tulla testikiekon aavistuksen takeltelevasta vapaarattaasta ja huonosti uusilla rattailla istuvasta kuluneesta testiketjusta...

Seuraavaksi kokoamaan takakiekoksi 'kevyt-DeeMaxia'.

Navassa olevat suoravetopinnojen poraukset helpottavat kummasti alkukokoonpanoa; tökkii vaan pinnat oikeassa järjestyksessä reikiinsä, niin pitsikuvio on heti kuosissaan. Vielä pinnoille kolmansien ylitysten puolenvaihto ja sovittamaan kehää kohdalleen. Navan ja vanteet tekstit kohdakkain sekä venttiilin reikä avoimeen väliin, helppo juttu. Venttiilin reiän vierestä eka nippeli vanteen läpi pinnaan kiinni ja siitä sitten eteenpäin vuoropuolin ja -suunnin...

Aloitin toisen puolen pinnojen pujottamisella joka toiseen reikään. Kierroksen ympäri päästyäni huomasin tarkkaavaisuuden jossakin välissä herpaantuneen; osa pinnoista oli mennyt yhdellä reiällä yli. :o/ Että noinkin yksinkertainen homma voi olla nii-in vaikea, kun silmissä vilisee ristikkäisiä pinnanpäitä... ;o) No, kaksi sanaa, uusiks meni.

Toisella yrittämällä ruuvasin samalla kertaa kummankin puolen pinnat nippeleihin, jotta järjestys olisi pysynyt paremmin hallussa. Tovin ruuvailuhetken jälkeen oli jokaisella pinnalla oma nippelinsä ja siisti ristikkokuvio valmis. Mutta miksi osa pinnoista oli löysässä, osaa jo tiukassa? Äh, taas oli tarkkaavaisuus herpaantunut, olivat vasemman ja oikean puolen pinnat vaihtaneet 'marssijärjestystään' kesken kierroksen. Huoh, ei kannattaisi tehdä tätä pikkutunneilla, mutta kun ei muulloin ehdi...

Kolmannella yrittämällä vihdoin pinnat ristissä juuri niin kuin pitikin. Kiristelin sormituntumalla ensin kaikkien nippelien päät tasan pinnojen kierreosan päätteen kohdalle, sen jälkeen vielä tasaisesti löysää pois. Alkoi hiipiä mieleen pelko siitä, että riittääkö nippeleissä kiristysvara? Homma jäi kuitenkin kesken muiden askareiden ja vuoteen kutsuessa, katsotaan tilannetta uusiksi seuraavalla kerralla. Jos pitkät 14 mm nippelit uhkaavat pohjata, niin vaihtamalla niiden tilalle normaalit 12 mm versiot saadaan pari milliä lisää kiristysvaraa. Mavicin datojen mukaan DeeMaxien alkuperäisten kehien (sama kuin D321/EX729) ERD pitäisi olla 534,5 mm, tilalle tulevassa XM321:ssä puolestaan 536 mm, joten ainakaan normaaleilla nippeleillä ei pitäisi olla hädän päivää. Katsotaan nyt, kuinka noiden pitkien kanssa käy... ;o)

Dataa:
Mavic XM321disc 559x21 36H ERD 536mm vannekehä; 565 g
Mavic Deemax ('98?) 135mm 36H bolt-on takanapa; 478 g
Mavic Deemax ('98?) Magura-rear levyadapteri; 45 g
(Mavic Deemax ('98?) Amp/RockShox-rear levyadapteri; 28 g)
Kuusiokoloruuvi M5x10, 4 kpl; 11 g
Mavic Deemax ('98?) suoravetopinna 2/1,8/2mm 273mm, 36 kpl; 214 g
DT (?) Std-MS 14 mm nippeli, 36 kpl; 40 g
-------------
Yht: 1353 g (+ 2 krs lapaerkkaria 12 g)

satulaklämppi; 31 g
Profile Design Tomac Johnny 1 29,4/305 mm; 258 g
fi:zi'k Plateau Mg; 308 g

- - -

Muuta dataa:

D321disc / Hügi 135mm 32H / DT Alpine 2,34/1,8/2mm 32 kpl /DT ProLock 12 mm 32 kpl; 1395 g
D321disc / Hügi 20/110mm 32H / DT Comp 2/1,8/2mm 32 kpl /DT Std 12 mm 32 kpl; 1200 g
Shimano CS-M750 11-32; 266 g

Ei kommentteja: