26.1.2008

Sinkulapähkintää...

Sinkulan ketju-ratasongelmien ratkonta jatkuu...

Hain kaupasta noiden KMC:n perus-1/8" ketjujen tilalle Unionin (made by Taya?) 3/32" 6/7/8-ketjut, katkoin ne sataan lenkkiin ja laitoin paikoilleen. Takaratas oli yhä Surlyn 3/32"x19T.

Koeajolenkki; ei muutosta tilanteeseen. Takarattaan piikki kiipeää rullan päälle suunnilleen joka toisella kierroksella ja pauke alkaa, jos pedaalilla on vähänkin enämpi kuormaa.

Seuraavaksi purin varsin käytetystä Shimanon ysipakasta 18T rattaan ja laitoin sen Surlyn tilalle. Koeajolla lähes yhtä huono tulos kuin edellisillä kokeiluilla.

Sitten vuoroon hieman sisäänajetusta SRAMmin ysipakasta 15T.
Nou problems! Vähän turhan pitkä välitys vaan tuollaiseen työmatka-ajoon... Lisäksi molemmat jo ostetut rattaat menevät uusiksi, jos tuollaisesta lähtökohdasta aletaan rakentaa projektia uusiksi.

Tämän jälkeen taas käytetystä Shimanon ysipakasta 16T.
Pauke alkoi jälleen, tosin ei ehkä ihan yhtä pahana kuin noilla isommilla rattailla. Mahdoton silti ajaa.

Yhteenveto:
- Eli jos ketjuvedon pituus takarattaalla on pidempi kuin noin 7 hammasta, niin seuraava piikki alkaa nousta rissan päälle ja pauke alkaa.
- Ketju kiipeää jostain syystä hampaan vartta pohjalta vähän ylös > ketjulinja 'kiertää ulkokautta' pidempää kehää rattaan hammaslinjaan nähden > rattaan hammastus kirii ketjun jaon ohi tjsp?!?
- Miksi tällaista ei ikinä ole tapahtunut vaihteellisissa pl. aivan loppuun ajetut vermeet? Eturatas koko ajan täysin ongelmaton!
- Harmi, ettei ole pientä videokameraa, jolla voisi seurata takarattaan alueen tapahtumia testiajon aikana...

Salaliittoteorioita:
- Mainostivat joskus jossain, että sinkulaan käy mainiosti nuo halvat perusketjut... Onkohan sittenkään näin? Ei viittisi enää hankkia kovin monia ketjuja lisää samaan (epäonnistuneeseen?) projektiin... Se pituustestiketjuna ollut loppuunajettu ysi-DuraAce jäi pahus vie vielä kokeilematta...
- Melkein voisi jo luulla, että joko ketjun tai rattaan jako heittää puolesta tuumasta. Mutta kun tilanne ei muutu edes noilla ristikkäiskokeiluilla, niin...
- Ketjujen tehdasrasvoilla kenties jotain tekoa ongelman kanssa? Liotus ja kevyt öljy päälle...

Tämä alkaa tuntua jo näiltä henkimaailman hommilta... Joku jossain ei tahdo minun ajavan sinkulalla (pl. nämä jäätyneet vaihdevehjekset...)?


Probleemaratkaisun ohessa C9 ketjupyykkiä.

Ei kommentteja: