Haamuvaihto-ongelman kimppuun...
C2M on arponut vaihteita perän painuman mukaan. Eli mitä ilmeisimmin keskiön alittava vaijerikuoren pätkäon jäänyt inan lyhyeksi ja kiristää vaijeria perän painuessa.
Takahaarasuoja pois, vivun tulppa auki, vaijeri irti. Lyhyen vaijerikuoren tilalle 15 mm pidempi Odyssey Linear Slic.
Vastaavasti huomasin vivulta eturungolle tulevan kuoren olevan turhan pitkän, joten leikkasin siitä pätkän pois. Uutta vaijeria pujottaessa huomasin sen ahdistavan etupään kuoren pääteholkista. Viistoputken osuuden suojaamista varten tarkoitettu nokallinen pääteholkki on alunperin tarkoitettu 5 mm kuorelle, joten ohuempi kuori pääsee hieman vinoon linjaan ja kiilaa vaijeria. Leikkasin ohuesta muovista suikaleen, jonka ujutin pääteholkin ja vaijerikuoren väliin tilkkeeksi, auttoi ongelmaan.
Vaijeri kireälle, katkaisu oikeaan mittaan, pääteholkki. Vaihtaja säätöihin, vipuun tulppa paikoilleen. Takahaarasuoja paikoilleen, keskiön alta kulkevat vaijerikuori ja jarruletku kiinni toisiinsa nippusiteellä, jotteivat käänny rattaisiin.
Takajarrun letku oli turhan pitkä eikä jarru palauttanut normaalisti, mikä saattoi johtua 'ilmavaivoista'.
Jarruletkun lyhennys 'epävirallisella metodilla':
- takakiekko pois
- jarrupalat kahvasta pumpaten yhteen
- kahvan nestesäiliö vaakatasoon kahvaa löysäämällä ja kiertämällä
- letkun suojatulppa letkua pitkin alas rungolle asti, jottei putoa
- letkun kiristysholkki irti ja suojatulpan perässä
- letku irti kahvasta, helmi oli niittautunut melkoisen tiukkaan kahvaan
- katkaistavan pätkän mittaaminen, pitää ylettyä tangon ääriasentoihin kiristämättä
- letku poikki siististi leikkurilla
- uuden helmen pujotus letkuun
- uusi insertti prässillä letkun päähän
- letkun pää kahvan sisälle pohjalle asti, helmi perässä
- kiristysholkki paikoilleen kierteille, kiristys tiukkaan
- letkun suojatulppa paikoilleen
- nestesäiliön kansi auki
- rakko pois
- jarrupalat takajarrusatulasta pohjaan sopivalla taltalla -> letkuliitoksen ilmat öljyn mukana säiliöön
- muutama kerta jarrupalojen pumppailua sisään ja palauttamista uudelleen pohjaan, jotta loputkin kahvan päässä olevat ilmakuplat saadaan pois sylinteristä ja letkusta
- loraus öljyä säiliöön
- rakko paikoilleen, kansi paikoilleen, ylimääräinen öljy valuu kahvan ympärille kiedottuun rättiin
- kahvan pyyhintä viunalla
- kahva takaisin alkuperäiseen asentoonsa
- valmis!
Letku on nyt siistimpi ja palat tuntuvat palauttavankin normaalisti.
Dataa:
Jagwire PTFE-pinnoitettu vaihdevaijeri 1,2/2000(-225) mm; 14 g
Shimano LX vaihdevaijeri 1850 mm; 13 g (pois)
Odyssey Linear Slic Cable 5/340mm kuori; 15 g
Felt lineaarivaijerikuori 4/403 mm + Felt runkosuoja; 15 g
noname (?) lineaarivaijerikuori 4/325 mm; 12 g
Shimano SM-BH59 letku 248 mm + helmi + insertti; 6 g (pois)
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti