21.6.2013

Tallijuhannus

Levyjarrucycloprojektista lähtötilannekuvat.

Raato noin 5,3 Rkg (puuttuu kiekot täydellisinä renkaineen, etuhaarukka, stemmi, ohjainlaakerin alakartio, kiristystulppa + ruuvi). Täydellinen eukiekko renkaineen ja levyineen 1608 g. Pyörän mukana tulleet pinnaheijastinparit olisivat tehneet 75 g lisää pyörivää massaa / pää!

Kiekko osiin, vaa'alle myös puuttuvalta takakiekolta puretut osat:
- etukiekko Felt Cx3R + QR; 900 g + 61 g
- Felt vannenauhat; 2 x 18 g
- sisärenkaat Kenda 700x28/32C; 123 g / 129 g
- ulkorenkaat Vittoria Cross XG Pro 700c x 32c Kevlar Foldable; 408 g / 412 g
- jarrulevy Ashima AiRotor-160; 86 g (valm. ilm. 85 g)
- jarrulevyn ruuvit 6 x kupukanta T25 M5x10; 13 g

Keulavaihtoehtojen välillä päädyin lopulta 12-kauden Felt F65X:n esisarjan versioon, joka on periaatteessa käyttökiellossa pienen turvatestikämmin takia, mutta päätin ottaa hallitun riskin... :) Keula 675 g, sis. kävyn (n. 9 g). Eli painoa pelkälle keulalle jää siis saatanalliset 666 g, joka lienee vaikuttanut noihin testituloksiin. ;D

Ohjainlaakerin kuppeja en irrottanut, joten jäi arvoitukseksi, että onko runko todella täysintegroidulla emäputkella vai onko spekseissä virhe, sillä rungossa kiinni ollut FSA:n semi-integroitu avokuulalaakeri ei todellakaan ole FSA:n tyyppiä no. 42, kuten speksi väittää. Arvoitukseksi jäi myös kuulakuppien painot, muut osat suunnilleen ilman sitä kymmenysvaakaa:
- alakartio 1.5"; 11 g
- kuulakehät 1.5" & 1 1/8"; 10 g
- yläkartio + pölysuoja; 7 g
- kompressiorengas; 2 g
- säätölevyt 0,3 mm 2 kpl; > 1 g
- kartiomainen 15 mm korotusholkki; 18 g
- korotusholkki PA 10 mm 2 kpl; 7 g
- korotusholkki Alu 5 mm; 4 g
- Felt Tornado kiristystulppa + Al-ruuvi; 8 g + 3 g
- Felt SL 3DForged OS-ohjainkannatin 100 mm; 140 g

Ohjainlaakeri puhtaaksi ja rasvaan, keula kiinni pyörään.

Eteen jarrusatulaksi alkuperäistä parempi, Avid BB7_Road (186 g + ruuvisarja 23 g). Jarrukorvakkeen kierteiden puhdistus ennen asennusta.

Sitten runkosetin kimppuun, mm. tolpan ja istuimen kriittisten pintojen rasvaus.
- seat clamp; 22 g
- Felt SL istuin, made by Velo; 261 g
- Felt CRX.2 tolppa 27,2/300 mm; 252 g
pullotelineruuvit M5x15 Al musta 4 kpl; 6 g

Pullotelineiksi BBB FiberCage BB-12:t; 22 + 25 g.

Takakiekon rakentelu jää myöhempään ajankohtaan, nyt remontoin väliaikaiskiekoksi käytetyn Shimanon perusnavalla olevan Mach1 Neo Disc 29er kehäisen 36 pinnaisen kiekon. Ensin törkyisen kiekon puhdistus, sen jälkeen rihtauksen tarkistus, lopuksi napa auki, puhdistus, toisen kartion vaihto parempaan, rasvaus, kasaus ja säätö. Julman painava (1294 g + vannenauha 19 g + pikalinkku 67 g), mutta saa kelvata korvikkeeksi tähän hätään.

SRAM PG 1050 11-28T pakka (260 g) navalle, momenttiin. Feltin pikalinkku 66 g. Jarrulevyksi väliaikaisesti Promaxin DT-160A, 115 g, kiinni alkuperäisen puuttuneen 140 mm Ashiman ruuveilla (13 g). Toivottavasti mahtuu pyörimään...

Ei kommentteja: