23.6.2013

Cyclo kasaan, tallin siivous, kuvaussessio

Cycloprojektin jarrut ja vaihteet säätöön, 160 mm takalevyn kanssa ei vaikeuksia. Mittariksi Sigman BC 12.12.


Kevytsinkula seinällä kiekoitta, tempaisin siihen alle XT:n AM-setin Shimanon CenterLock-levyillä. Näille oli aiemmin pudotettu Michelin Wild Grip'r 26x2.25 renkaat litkuilla. Sinkulasetti takanavalle ja jarrujen keskitys, pyörä ajokunnossa, kunhan pumppaa vuotavat renkaat ensin täyteen.


Turri makasi tallin lattialla ilman keulaa. Alakartio keulaan, ohjainlaakerin osien puhdistus ja kasaus. Jarrusatula paikoilleen, letku kiinni nippusiteillä. Mittarin johdon pyörittely paikoilleen. Sitten homma taas lipesi...

Sivussa tuli vähän laskeskeltua, josko noin 1,7 kertoimella löytyisi sopivia rattaita. Chris Kingin 17T oli jäänyt yli omista projekteista, tuolle suunnilleen sopiva pitäisi olla 28T... Näitähän löytyy... Risa Tiagran takavaihtaja kiristimeksi...

Vivut ja vaihtajat vaijereineen irti kaik yhdes koos; rungossa splitatut stopparit, joten hankalimmat vaiheet olivat grippien irrotus paineilmalla ja etuvivun pujotteleminen perän keinuvivun aavistuksen ahtaasta raosta läpi. Kammet irti, jotta sai alkuperäisen 22T rattaan pois ja 28T + bash yhdistelmän tilalle (muut rattaat viety jo aiemmin). Samalla korjasin pienestä mitoitusvirheestä johtuneen keskiön jumittelun. Vaihdoin vetopuolella olleen 2,5 mm spacerin ohuempaan ja jätin kammen ja laakerin pölysuojan välistä ohuen väliprikan pois. Nyt kammen sai kiristettyä loppuun asti ja laakerit jäivät vielä pyörimään liki vapaasti.

Takanavalle sopiva nippu holkkeja Chris Kingin 17T:n kaveriksi, ketjulinja suunnilleen suoraksi. Ketjuksi Salsa Campéonissa jonkin aikaa pyörinyt vähän käytetty mikälie, ylimääräinen mitta pois. Renkaisiin ilmaan, gripit takaisin pikoilleen ja se taisi olla sitten siinä!


Musti telineeseen, etukiekko pois, jarrusatula ja mittari irti keulasta. Tanko kannattimineen irti ja kuplamuovin suojaamana kiinni runkoon kumilenkeillä. Ohjainlaakerin osat talteen, keula irti, puhdistus ja pakkaus takuuhuoltoa varten.


Sauraavaksi kisapyörä katolleen ja Fox Floatista alajalat irti, osien puhdistelua...

Ei kommentteja: