5.5.2013

Pivotin keulanvaihto, Ykkösen valmistelu

Pivotin ja Kisapyörän pesu kevätleirin jäljiltä. Samalla Ykkösen rungon pesu.

Pivotin takuukorjauksessa ollut Manitou R7 vihdoin takaisin paikoilleen.
Turrista otetun lainakeulan palauttaminen paikoilleen pysähtyi kadonneeseen ohjainlaakerin alakartioon...

Seuraavaksi Ykkösen rungosta kaikki ylimääräinen irti. Takavaihtajan korvakkeen oikaisu, keskiön kierteiden puhdistus ja muhvin päätyjen oikaisu. Equilink auki, laakereiden puhdistus ja rasvaus, yläpultin vaihto. Runkosetti paljaana 3252 g, korvake ruuveineen 21 + 5 g, pullotelineruuvit 2 kpl M5x15 (3 g). Alkuperäinen istuinkannattimen kiristin 24 g. Tilalle vaihtuu pikalinkkumalli (50 g). Istuinkannattimeksi Feltin 30,9/350 mm musta alutolppa (289 g).

Takavaihtajaksi Shimano Deore RD-M510 SGS (301 g). Deore RD-M592 Shadown 285 g) ajattelin säästää johonkin toiseen projektiin. Etuvaihtajan (Shimano FD-M770 E-type, 165 g) päätin jättää pois ja pistää tilalle ketjuohjurin, mikäli Roox Chain Animal -pohjainen rankasti modattu malli vain sopii paikoilleen. Ainakin muhvin kylkeen tukeutuvan lukituskaaren asentoa piti muuttaa rungossa olevan hitsaussauman takia. Osa oli kiinni ohjurin rungossa kolmella ruuvilla. Kiersin sitä yhden ruuvivälin verran etukautta keskiön alle ja porasin sekä kierteytin kolmatta ruuvia varten uuden kiinnitysreiän ohjurin runkoon. Nyt ohjuri sopi jo pyörään, mutta lopullinen sopivuus paljastuu vasta kampisetin (Traser 170 mm nelikantti 504 g) ollessa paikalla rattaineen (?). Alustavasti näyttäisi siltä, että alarullan kiinnikkeet saattaisivat tökkiä vastaan...

Keskiöpatruunan sovitus pysähtyi patruunan holkin kierrevikaan, ei mennyt sormivoimin paikoilleen runkoon. Pahaksi onneksi pakista ei löytynyt 24T kierreviilaa, ainoastaan metrinen. Homma jatkuu siis myöhemmin...

Ei kommentteja: