Sunnuntain ratoksi talliin ja Tri Frankenstainin saappaisiin, Ykkös-projekti kunnolla vauhtiin...
Runkosetti kiinni korjaustelineeseen, arpomaan keskiötä. Muhvi 73 mm, johon löytyi sopiva Shimanon BB-UN55 73/113 mm patruuna (305 g). Ongelmana ketjunohjuri, joka ei sovi Shimanon patruunan kanssa. Hyllyjä kaivellessa löytyi RPM:n BB-7420 68E 118 mm:n akselilla (318 g), jossa vapaan puolen päätyholkki oli sisään ruuvautuvaa mallia, joten sitä pystyi käyttämään myös 73 mm muhvissa pienellä kampien epäsymmetrialla.
Ketjunohjaimeksi Roox Chain Animalsin BB-kiinnitteisestä aikoinaan tuunattu erikoisversio, jossa tuplattu alarissa on korvattu rullalla ja alkuperäinen ylähäkki paremmin bashringin kanssa yhteen sopivalla omatekoisella ylähäkillä (319 g). Ketjunohjurin lopullinen asento selviää vasta kampia sovittaessa, joten sitä ei voinut kiristää vielä keskiöpatruunan avulla paikoilleen.
Takaiskariksi valikoitui 200 mm Fox Vanilla R ProPedal 450x2,39 jousella (555 g). Pienen etsiskelyn jälkeen löytyi myös runkoon sopivat 22 mm soviteholkit 6 mm ruuville, unohtuivat punnita. Iskari paikoilleen.
Keulaksi oli valikoitunut RockShox Boxxer 151 '99 (2917 g, sis. akselin + runkosuojat, kaulaputki 243 mm). Ohjainlaakerin alakartio 3 g, alalaakeri (suljettu) 18 g. Ylälaakeri (avo) 21 g, kompressiorengas alle gramman, 15 mm kartiomainen korotusholkki 24 g. Keula matala yläkruunu paikoilleen (126 g), alumiininen musta 5 mm korotusrengas (4 g) sen alle. Ohjainkannattimeksi ylikokoinen FSA the Gap 60 mm kahdeksan asteen nousulla (191 g). Tangoksi ylikokoinen vähän korkeammalla nousulla oleva alumiini-riser (379 g). Ohjainlaakerin kiristäjäksi BBB:n tulppa M6x30 kuusiokoloruuveineen (8 + 9 g). Kaulaputkea oli niin reippaasti tähän runkoon, että sitä olisi pitänyt katkaista. Vanhemmassa Boxxerissa oli lyhyempi kaulaputki (alakruunu-kaulaputki 404 g), joten päätin purkaa alkuperäiset keulan kruunut pois ja korvata ne vanhemmilla (202 mm alakruunu-kaulaputk1 396 g, yläkruunu 126 g). Värikin sopii paremmin, lisäksi anodisoidut osat ovat maalattuja kevyemmät. Keula ilman kruunuja 2357 g, runkosuojat 25 g. Keulan kiinnitys paikoilleen, 4 mm alumiininen musta korotusrengas (3 g) yläkruunun ja ohjainkannattimen väliin, kaulaputken pituus nyt passeli.
Jo aiemmin valikoidut kiekot renkaineen seinältä voimansiirron sovitusta varten. Takakiekko kiinni Joytecin pikalinkulla (62 g), etukiekko kiinni Boxxeriin. Samaan syssyyn Felt Facade istuin (263 g) kiinni.
Seuraavaksi 38T teräsratas (123 g) kiinni kampiin teräsruuveilla (4 kpl setti 18 g), vierelle Shimanon 44T rattaasta hiottu bashring (66 g). Pakaksi käytetty SRAM 7.0 11T alkuinen pakka, johon olen joskus tuunannut 32T:n tilalle toisesta pakasta puretun 34T:n (352 g). Ketjuksi alle 0,75 venymällä olevan SRAM PC-89R ketjun (260 g).
Kampea sovittaessa totesin, että ei sovi, kampisetti ei mahdu ohjurin kanssa rintaisin, ketju jää hankaamaan ylähäkkiä sisäpuolelta eikä häkkiä saa yhtään sisemäksi, vaikka hioin ylähäkin kiinnikkeen takaa häkin kiinnityruuvien aavistuksen pilkistävät päät tasoon. Kammet irti, ohjurin oikean asennon (ketju kulkee yläpuolelta vapaasti takapakan laidasta laitaan) merkintä tussilla keskiömuhviin, keskiö irti. Tilalle löytyi 122 mm akselilla ollut PowerPro BB-7420 keskiö 68 mm muhville (319 g). Nyt eturatas tuli muutaman millin ulommas ja ohjurin säätövara riitti paremmin. Keskiö-ohjuri-kampisetin kasaus.
Ykkösen vanhojen vaijerikuorien puhdistus ja voitelu, kiinni runkoon (yht. 35 g). Kuorettomat välit suojattu lialta nokallisilla pääteholkeilla ja näiden välisillä putkituksilla.
Deoren takavaihtajan kaveriksi ei löytynytkään vipua, joten vaihdoin taakse SRAM X.9 9-spd pitkähäkkisenä (226 g), vivuksi 9-spd X.7 (131 g), vaijeriksi XT (12 g). Vaihteiden säätö, vaijerinkuoren viimeisen mutkan lyhentäminen optimipituuteen, vaijerin katkaisu ja päättäminen.
Jarruiksi valikoituivat Promaxin Capsulet (DSK-908, etu 800 mm letkulla 340 g, taka 1400 mm 357 g). Taka-adapteriksi Capsulen oma R160 (26 g) ruuveineen (4x M6x18 aluslevyineen 32 g). Promaxin F160 etuadapteri (13 g) piti korvata Hayesin Boxxer-adapterilla 74-22 (40 g) ruuveineen (4x M6x18 27 g). Levyksi eteen Hayesin toisen polven V8 203 mm laikka (215 g). Hügin takanapa vaati suurikeskireikäisen levyn, lopulta löytyi modattu vanhan Shimano XT:n 160 mm levy (123 g). Kiinnitysruuvit T5x10 2x6 kpl (14 + 14 g). Kiekot irti rungosta, levyt kiekoille, kiekot takaisin paikoilleen. Jarrut paikoilleen, niiden keskitys. Grippien joukosta kaivelin jotkut tavalliset mustat, viinan kanssa paikoilleen tankoon. Jarrukahvojen ja vaihdevivun kääntö sopivaan asentoon.
Pyörä alkoi olla kasassa polkimitta ja ilman varusteita, vielä pikainen kuvaus ja tallipäivä pulkassa...
Otin vielä ennen päivän päätöstä valko-vihreältä RCZ Race XC takakiekolta jarrulevyn irti, irrotin katkenneesta pinnasta vapautuneen nippelin mattoveitsen avulla vanneteipin alta ja keräilin aiemmin katkenneet pinnat nippeleineen sitä varalta, että ehtisin tehdä kiekosta reklamaation...
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti