21.4.2013

Renkaanvaihtoja yms.

Työmatkasinkulasta Extremet alta pois (edessä 957 g -1 nasta, takana 933 g -6 nastaa).
Tilalle löytyi hyllystä varsinaisia klassikkorenkaita loppuun ajettavaksi: eteen uutta vastaava IRC MythosXC 2.1 F (571 g), taakse parin millin pinnalle kulutettu Tioga Psycho 2.1 kevlar (527 g).
Samalla vaihtui taakse sisuri, korvasin naulaanajon jäljiltä taakse jääneen Nokian Unitube 26 47/57-559 prestan (157 g) uudella BBB UltraLite 26x1.9/2.125 prestalla (128 g).
Kiekon ollessa irti sen ja voimansiirron puhdistus. Ketju aivan lopussa, kaivelin seinältä kuluneen Campagnolo C-9:n, jossa venymää jo yli prosentti, mutta ei yhtä paljoa, kuin alkuperäisessä Tayan sinkulaketjussa. Pikainen pyörähdys kotikadulla osoitti, että ketju pysyy vielä hampaan takana, joten ketju sai jäädä pyörään kiinni. Kuusi lenkkiä pois, pituudeksi 100 lenkkiä (251 g).
Vielä takajarrun keskitys ja tankohanskat pois, pyörä valmiina kesään.

Ykkös-projektia sen verran eteenpäin, että renkaiksi ennalta rakennetuille kiekoille Tioga Extreme DH:t (R 1012 g, F 1015 g). Sisärenkaiksi pari Cheng Shin Tube 47/62-559 prestat (203 g, 209 g).

Jumpiin kammiksi Prowheelin 170 mm 4-plt mustat nelikantti Pioneerit (585 g). Rattaaksi Shimanon SG-X 38T teräsratas (Deore tms?, 125 g), kiinni kampisarjan alkuperäisillä ruuveilla (17 g). Kammenruuvit M8x18 2 kpl (32 g). Ohjurin säätö.
Vaihteensiirto tökki, vaijeria voidellessa kuoren sisältä paljastui pari mutkaa. Vanha vaijeri pois, uusi Shimanon vaijeri tilalle.
Polkimiksi Wellgon punaiset nylon-flätit (402 g).

Illalla Pivot kattokoukkuun ja takavaihtajan korvakkeen suoruuden tarkastus ParkToolin työkalulla. Näyttäisi olevan suora, joten vaihteiston toimintaongelmat alkavat näyttää SRAMin palikoiden luontaisista ominaisuuksista. Ainakin takavaihtajan häkki ottaa kiinni vivustoon ennen kuin vaihtaja on riittävän ulkona. Myöskään 11-36T pakan rampitukset eivät tahdo toimia, ketju rapsuttaa isomman rattaan kylkeen, vaikka säätö pitäisi olla kohdallaan?!? Pivotin rungossa oleva suorakiinnitteinen XT:n etuvaihtaja ei sekään oikein istu kokonaisuuteen; sagiä pitäisi olla melkein puolet joustosta, jotta ketju osuisi kunnolla häkin pudotusramppiin ketjun pudottamiseksi keskeltä pikkurattaalle...

Ei kommentteja: