Rempassa olevan Marinin sorkinta jatkuu...
Takakiekolle uusi sisärengas rikkoutuneen tilalle. Sisärenkaan hölskyttely talkkipussissa, renkaat vanteelle ja paineet sisään. Rempattu takakiekko takaisin paikoilleen.
Etukiekko pois, renkaat irti. Napa auki. Jaa-ha, molemmat kartiot soseena, eikä omista hyllyistä löydy osia...
Kiekko sivuun odottamaan varaosia.
Kampisarja irti ja osiksi, puhdistus. Kasaus rasvan kanssa. En ollut aiemmin huomannut, että STX:n sarjassa keskiratas toimitta spiderin virkaa isolle rattaalle, joka ruuvataan tähän kiinni väliholkkien avulla. Koko komeus tulee kiinni kampeen pikkurattaan ruuveilla. Hauska etsiä vaihtorattaita siinä vaiheessa, kun se on ajankohtaista. :o/ Onneksi ei ole oma pyörä...
Keskiö irti. Joku Shimanon 110/68mm peruskeskiö, jossa vetopuolella muoviholkki, patruuna tulee runkoon vapaalta puolelta. Ja keskiö rahisee, jopa jumittelee välillä. Vetouolen muoviholkki lähti yllättävän helposti irti, jopa ehjänä. Patruuna uhkasi olla kireässä, mutta pamahti lopulta auki pitkällä momenttiavaimella varmaankin jollain 120 Nm voimalla. CrMo-rungossa keskiömuhvi täynnä ruostesakkaa, puhalsin paineilmalla roskikseen. Sen verran likainen, että pitänee hakea työkalu ja avata kierteet ennen kasausta uudella patruunalla.
Homma kun tyssäsi tuon osalta työkalu- ja varaosapuutteisiin, niin aloin spekuloida mahdollisilla pyörien tulevien myyntikonfiguraatioiden kiekkovaihtoehdoilla. Jumppiin ja Ykköseen löytynee jonkinlainen ratkaisu, parista navasta laippamitat ja koneen ääreen laskemaan SpoCalcilla pinnojen pituuksia...
Myöhemmin illalla takaisin talliin. Mustin voimansiirto vaati toimenpiteitä, keskiön seudulta oli kuulunut edellisillä lenkeillä ylimääräistä narskuntaa. Ketjunkin kanssa oli ollut ongelmaa, jonka luulin jo poistuneen vähän mutkia oikomalla.
Kammet irti. Eipä ihme, että keskiö oli ääntänyt, oli kovin karhea ja entinen. Keskiö irti rungosta, muhvin puhdistus rasvasta, liasta, metallilastuista ja vesitilkasta.
Kun kerran paikat olivat auki, niin pälkähti päähän viedä samalla tiimipyöräpäivitysprojektia eeenpäin ja vaihtaa uusi kampisarja. Ei tarvitsisi etsiä edes uutta keskiöpatruunaa, sillä kampisarjassa on mukana ulkoiset laakerit. Pulttijakokin sopi paikalla olleisiin rattaisiin, joiden oli tarkoitus jatkaa vielä jonkin aikaa.
Uusi SunRace M99 -kampisarja palasiksi: oikea kampi 375 g, vasen 199 g. SunRace 4-plt Fluid Drive 7075 rattaat 22T (18 g), 32T (39 g) ja 44T (83 g) hyllylle, samoin uloimpien rattaiden SCM435 ruuvit ja mutterit (10 + 10 g). Sisärattaan ruuvit tarvitaan (10 g). Pienen viilailusession jälkeen kampiin kiinni Prowheel Pioneer teräsrattaat 23/38T (88/124 g). Sen verran pehmoisia, että näihin oli jo kehittynyt purseita, jotka poistin ketjunsyöttöhäiriöiden ehkäisemiseksi. Rattaiden kaveriksi vihreä Blackspire Super Ring God 40T (106 g). Bashringin mukana tuli 16 mm pituiset ruuvit (18 g). Näiden kaveriksi kaivelin Evilin pitkät (? mm, ? g) mutterit, jotta bashring saisi paremmin tukea.
Kampisarja nippuun, laakerit rasvaan ja runkoon kiinni 40 Nm momenttiin, kammet paikoilleen. Yllätys oli suuri, kun etuvaihtajaan ei tarvinnut koskea, säädöt pelasivat suoraan uudella kampisarjalla.
Kampea pyöritellessä ja takapään vaihtamishäiriöitä ihmetellessä tulin kiinnittäneeksi huomiota ketjun outoon hyppimiseen pienimmällä takarattaalla. Kaivoin ketjumitan esiin. Kokeillessa 0,75% tulkkia se solahti kevyesti ketjuun. Käänsin tulkin ympäri, 1% asennossa sama juttu. Olivatpahan SRAMmin PC-99 kuluneet nopeasti! Kuluneille rattaille en viitsinyt laittaa uutta ketjua. Seinällä roikkui Geministä jääneet kolme sarjaa SRAM PC-89R ketjuja, jotka ketjumitan mukaan olivat vielä kelvollisia. Kolmosketju seinältä, oli valmiiksi öljyttynä. Mustista ketjulukko auki ja uuden ketjun pää kiinni vanhaan. Vanhan ketjun perässä uusi ketju rattaiden ja vaihtajien läpi, lukko taas auki ja uuden ketjun päät yhteen. Pyöritellessä tuntui paremmalta, en ehtinyt koeajaa.
Vielä Mustin renkaisiin ilmaa, jotta pääsee koeponnistamaan huomisella lenkillä.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti