25.11.2009

Sinkulaan tankoa & jarruja testiin

Tuli testattavaksi Shimanon protojarrut, jääkööt malli toistaiseksi vielä kertomatta. Pitäisi selvittää, josko nämä vihdoin pitäisivät öljyä täkäläisissä olosuhteissa. Satulanpuolikkaiden välissä olin havaitsevinani tiivistemassaa, joten enää ei ilmeisesti luoteta pelkkään adheesioon.

Eli sinkulasta saivat lähteä Hayes Ninet sekä 185 mm Avidin CleanSweep. Takalevyksi pitää yhä jättää 35 mm:n keskireiällä oleva Magura Martan 160 mm laikka, sillä napa on vanha Magura 'ylikokoisella' keskiolakkeella.

Protojen strategisia mittoja: takajarru 1700 mm letkulla 302 g, etujarru 1000 mm letkulla 288 g ja 180 mm IS-etulevy 176 g. IS-adapterit takalevylle 21 g, etulevylle 19 g. M6x18 ruuvisarjat 27 g / neljän ruuvin setti. Kuuspulttinen 160 mm takalevy olisi ollut 152 g, Centerlockit vastaavasti 160 mm 165 g ja 180 mm 186 g plus lukkorenkaat 18 g /kpl.


Samalla menee testiin BBB:n SweepBar OS, joka on periaatteessa suora tanko nollanousulla, mutta johon on väännetty back sweeppiä 10 astetta. Leveyttä 660 mm, painoa ilmoitetun 296 g:n sijasta 290 g. Saapa nähdä, miten ranteet naukuvat tuollaisella.

Aiempi tanko oli tuumainen, joten stemmi menee myös vaihtoon. Sopivan mittaisia OS-malleja ei satu olemaan hyllyssä kuin Truvan kohtuullisen painava, kaksiruuvisella otsalevyllä oleva XR 110 mm mittaisena. Tuon tilalle myöhemmin tulossa olevista BBB:n malleista sopiva?

Ei kommentteja: