Viimeksi aloiteltu takakiekko DT:n X455 kehällä Scott Ovation navalle näytti 256 mm pinnoilla siltä, että vähän lyhyeksi jäävät: löysien poistamisen jälkeen jäi vielä runsaasti kierrettä esille. Päätin purkaa kiekon ja aloittaa alusta mustilla 258 mm DT Competitioneilla (gramman kevyempi setti, vaikka pari milliä enemmän mittaa?!?). Näillä oli jo peruskokoonpano huomattavasti helpompi tehdä ja löysien poistamisen jälkeen olivat pinnojen kierteet oikeaoppisesti piilossa nippelin sisällä. Hieroin kiekon samoin tein kireäksi ja suoraan.
Ovation-napa vaatinee pientä virittelyä. Urakuulalaakereista vain toinen on tuettu aksiaalisesti akselissa olevalla olakkeella, joten pikalinkkua kiristäessä pääsevät laakerien sisäkehät puristumaan kohti toisiaan ja laakerit hirttävät jäykiksi. Vaatisi siis oikeanpituisen väliholkin laakerien sisäkehien väliin estämään epätoivottujen aksiaalivoimien syntymistä. Mietintämyssyyn...
Seuraavaksi Piru kesäkuntoon. Eli edessä vielä ollut kevyt-Freddie pois ja NobbyNic tilalle. Samalla vaihdoin Octagonissa hetken aikaa kiinni olleen 180 mm Avid G2 CleanSweeperin ja Pirun etukiekossa pyörineen Avidin 180 mm Roundagonin paikkoja keskenään. Kesäsetup pudotti pyörän painon 13,94 kg:aan, vaikka peräkärryn vetokorva ja takalokari olivat paikallaan.
Myös M1 sai alleen kesäkiekot. Juju/XM321-kiekot WXC:eineen pois. Tilalle CenterLock-XTR-navoille kasatut X317disc-kiekot. Taakse tuli XT:n 160 mm CenterLock levy, eteen CenterLock-IS adapteri ja Grimecan 180 mm levy. Pakka siirtyi vielä tällä kertaa sellaisenaan. Sisärenkaiksi raskaiden perus-Contien tilalle Divasta jääneet n. 175 g Cheng Chinit, ulkokumeiksi työmatkoilla loppuun poltettaviksi taakse IRC Mythos XC ja eteen Panaracer Duster II F.
Takajarru tuotti pientä päänvaivaa. Rungon korvaketta ei ole suoristettu, joten edelliset Shimano XT:n takajarrupalat olivat kuluneet aivan vinosti. Vaihtamillani uusilla Jagwiren paloilla niiden ristikkäiset kulmat hankasivat levyä, mutta uutteran simmailun jälkeen sain jarrun siedettävään kuntoon. Pitäisi hankkia jostain Grind-O-Matic tms. lainaksi ja oikaista korvakkeen kontaktipinnat...
M1 keveni operaatiossa 13,65 talvikilosta 12,71 kg kesäkuntoon.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti