3.10.2013

Sinkula hahmoonsa

Illalla hetken aikaa tallissa sinkulaprojektia ihmettelemässä...

Kapoisten kumien laatikkoa tonkiessa päätin tehdä rohkean vedon ja lähteä viemään projektia vastavärien kautta eteenpäin.
Rungon vihreiden tehosteiden vastapainoksi tulisi kokeeksi räikheän punaiset 23 mm Michelin Pro4:t (202 + 204 g), katsotaan sopiiko yhtään. Sisureiksi Mavicin Ksyriumien systeemisisurit (96 + 96 g). Renkaat vanteille ja paineet sisään, kiekot paikoilleen.

Onhan se, värikäs... Jaa-a... ;)

Seuraavaksi ketjut.

Luovuin niitattavasta half link -ketjusta, sillä ketju olisi pitänyt olla sokallisella jatkoksella mahdollisen/todennäköisen rengasrikon varalta.

Hyllystä tilalle tavallinen KMC Z410 sinkulaketju. Jako vaati kuitenkin puolikkaan linkin käyttöä, jotta tri-rungon lyhyt horisontaalidroppi riittää. Irrotin half link -ketjun ylijäämäpätkästä yhden lenkin ja niittasin sen normiketjun päähän. Half link tuntui olevan aavistuksen normiketjua leveämpi, mutta sain ketjulukon silti juuri ja juuri paikoilleen.

Ennen ketjun liittämistä piti passata ketjunkireys sopivaksi ja kiekon linjaus suoraan droppien pohjassa olevien säätöruuvien avulla.

Nyt alkaa jo näyttää pyörältä!

Pyörä korjaustelineestä renkailleen lattialle. Satulan passaus vaateriin, kiristys. Satulan kärki lienee UCIn harmiksi pari senttiä jopa keskiölinjan etupuolella, ei voi mitään... ;) Ensimmäistä kertaa päälle istuttaessa tuntui jo aika hyvältä, edessä oleva istuin ja lyhyellä reachilla oleva tanko kompensoivat tehokkaasti liian pitkän rungon haittavaikutuksia, pitäisi saada ainakin tehokas ajoasento. Tangon ja jarrukahvojen asentoa piti hakea hetken aikaa, aluksi tanko tuntui painuvan ilkeästi kämmeniin kahvoilta. Tankoa hieman pystympään ja kahvoja hieman eri asentoon, niin tuntui jo paremmalta. Lopullisesti sopivuus selviää toki vasta tanko teipattuna ja ajossa.

Ohne-polkimilla, ilman jarruvaijereita ja etujarrun kuorta Rapala valehtili jotain 8,22 Rkg:n paikkeilla, joten karvan päälle kasin tuo joka tapauksessa painaa näillä säästömallin kiekoilla ja kamppeilla ilman polkimia. Sopivat ratastukset kun ensin selviävät ajossa, niin voisi harkita leveäkantaisen sinkularattaan holkittamista esim. Ksyriumeille tms vähän sipposemmalle kiekkosetille...

Jarruvaijerit jäivät vielä speksausasteelle, takajarrulle viety spiraalikuori hieman mietityttää, vaihtaisin mielellään jäykempään pitkittäissäikeiseen tai kudottuun, jotta jarrun tuntuma ei kärsisi täysmittaisella kuorella. Shimanon uusi pikavapauttaja olisi myös asiallinen lisävaruste, erikoisen Tektron U-jarrun vapauttaminen esim. rengasrikkotilanteessa voi muuten olla turhan tuskallinen toimenpide, varsinkin tien päällä tehtynä.

Ei kommentteja: