19.9.2013

Maantiesinkulaprojekti alkuun

Lakkavikaisen Felt B12 tri-runkosetin pohjalle oli alkanut mielessä rakentua maantiesinkula, jollaista ei vielä tallissa ole tähän mennessä ollut. Lyhyet vaakadropit mahdollistanevat ketjunkiristyksen ainakin half link ketjulla.

Runkosetti palasiksi, keula, ohjainlaakeri ja takajarru irti, osat vaa'alle. Päärunko ei ole nykymittapuun mukaan mikään keijukainen, vaikka aero-rungot nyt harvemmin muutenkaan yltävät keveimpien kisarunkojen lukuihin...

Ohjainlaakerin puhdistus ja rasvaus, keula takaisin paikoilleen. Takajarru paikoilleen. Jarruvaijerikuoren pujotus rungon läpivientiin, oli ennakoitua helpompi homma. Tektron versio U-jarrusta vaatii joustavan mutkan jarrulängen ja vaijerikuoren väliin, tällainen löytyi vanhoista Promaxin tarvikkeista.

Ohjainkannattimeksi 90 mm BBB UltraForce, joka vaatii tuumaisella kaulaputkella olevalle keulalle kaverikseen soviteholkin, jollaisen löysin paikallisesta. Tangoksi nyt ensivaiheessa vaikka Salsasta yli jäänyt ergotanko, häränsarvitanko on harkinnassa. Jarrukahvat ottanen Finnpeakista, Shimanot. Noudin näiden tilalle paikallisesta Tektron TT-jarrukahvat.

Takakiekoksi valikoitui romukiekko, jonka flip-flop navasta oli fix-puolen lukkorengaskierteet ryssitty pilalle. Vapaarataspuoli kuitenkin kunnossa, joten SALTin 16T vapaaratas navalle. Napa oli tarkoitettu 120 mm runkoon, joten lisäsin taka-akselille kummallekin puolelle ylimääräiset 5 mm levyiset puretuista romunavoista otetut mutterit. Ketjulinjan asettuminen vähän jännittää, joutunee pelaamaan keskiöakselin pituudella. Rippuu tietysti myös lopullisesta kampisarjasta ja sen mitoituksesta, tätä kun ei ole vielä lopullisesti päätetty tässä vaiheessa. Toinen vaihtoehto olisi ottaa joku kasettinapainen kiekko ja käyttää sinkulointisettiä, mutta katsotaan nyt ensin tämä kortti.

Etukiekoksi löytyy jokunen vaihtoehto, näitä pitää vielä vähän vertailla...

Pullotelineeksi löytyi sopivasti värikoodattu BBB FlexCage.

Ei kommentteja: