Flunssan hellitettyä hieman ei ollut vielä asiaa lenkille, mutta jaksoi jo tehdä muuta, joten talliin tekemään rästiin jääneitä huoltohommia.
Punikilla tuli tonni täyteen, joten kaivoin työmatkasinkulan kasan pohjalta ajokuntoon laitettavaksi.
Kiekot irti, Hutchinson Scorpion 2.00 renkaat (537 & 528 g) pois vanteilta. Tilalle Nokian Extreme 296:t; eteen 962 g (yksi nasta puuttuu), taakse 942 g (viisi nastaa puuttuu). Kiekkojen ja voimansiirron pikainen puhdistus. Tankohanskojen siirtoa Punikista harkitsin, mutta jäi toiseen kertaan...
Kisapyörästä pinnarikkoinen takakiekko irti. Pakka oli irrotettava, jotta katkenneen pinnan sai pois, taipui sopivasti jarrulevyn reiästä, joten sitä ei tarvinnut irrottaa. Katkenneen pinnan pituus luokkaa 254 mm, hyllystä löytyi tasavahvaa mustaa leimatonta 2 mm pinnaa 255 mm mittaisena (36 kpl 228 g), päätin kokeilla sellaista. Alkuperäinen nippeli kävi sellaisenaan, edes renkaita ei tarvinnut irrottaa vanteelta rihtauksen ajaksi. Pinnan pujotus paikoilleen, nippelin kiristys, kiekko rihtauspukkiin. Pienellä lisäkiristyksellä kiekko oli suorassa, mutta pinnojen näppäily paljasti rihtauksen kireyden vaihtelevan voimakkaasti eri pinnoissa. Hetki koko kiekon kiristelyä, jotta päästiin löysistä pinnoista eroon. Kaksi ristiin rakennettu 28 pinnainen kiekko tuntuu olevan normikiekkoja hankalampi tapaus. Rihtailun jälkeen kiekon puhdistus.
Pakka puhtaaksi ja paikoilleen. Equilink-tangon nivelten rasvaus, kiekko kiinni runkoon, pyörä taas ajettavissa.
Cyclo vielä ilman nastoja. Alla olleet Schwalben Delta Cruiserit pois vanteilta, tillalle Marathon Winterit. Samalla viilattu BBB BCS-09S 11-28T pakka pois, tilalle SunRace CSR96 pakka (12-25T 2293 g) parantamaan kytkeytyvyyttä. Välitys toki piteni entisestään, metsäpoluille ei tuolla setillä enää taideta rullailla. Kiekkojen puhdistus, paikoilleen.
Lopuksi Mustista irti pinnarikkoinen takakiekko. Tästä piti irrottaa sekä renkaat, levy että pakka, jotta pinnan ja nippelin vaihto onnistui. Sopiva varapinna löytyi vielä, puhdistin kierteen teräsharjalla valkoisesta pulverimaalista. Alkuperäistä vastaavaa korvaavaa nippeliä pinnan päähän kokeillessa huomasin nippelin pohjaavan suunnilleen siinä syvyydessä, johon asti ainakin toisen puolen pinnojen pitäisi kiristyä. Ilmeisesti kiekko on rakennettu hieman ylipitkillä pinnoilla, jolloin kiristettäessä nippelit ovat pohjanneet ja pinnat kärsineet vaurioita, jotka ovat aiheuttaneet nämä pari pinnarikkoa. Eli vastaava voi vielä toistua...
Vaihdoin nippeliksi vähän lyhyemmän, jolloin pinna pääsi kiertymään syvemmälle. Pinnan pujottelu paikoilleen, vanneteippiin mattoveitsellä viillot, joiden kautta alkuperäinen vihreä nippeli pois ja korvaava tilalle, nippelin alustava kiristely pinnaan. Kiekko rihtauspukkiin, hetki kireyden tarkistelua ja kiekko on taas ajokunnossa. Avatun nippelinreiän päälle pätkä vanneteippiä, renkaat paikoilleen, pakka ja levy paikoilleen, kiekko takaisin runkoon, pyörä jälleen kiekkojen osalta ajokunnosssa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti