19.8.2012

Sinkulapäivitys, BMX-remontti

Kevennyssinkulan takarenkaan tyhjenemissyyksi renkaan irrottamisen jälkeen osoittautui klassinen käärmeenpurema. Rikkinäinen korjattaviin, tilalle BBB Ultralite BTI-67 (128 g).

Samalla kun kiekko oli irti, niin purin vetopuolen ja vaihdoin teräksisen Chris King 17T:n (36 g) tilalle samanlaisen 18T rattaan (37 g). Omatekoinen sinkulakitti tuli samalla puhdistettua ja punnittua: 5 kpl Shimanon 3 mm pakan PA-välirenkaita (11 g), 2 kpl SunRace 2,5 mm BB-välirenkaita (2 g), 2 kpl FireEye 2 mm ohjainlevyjä, 4 mm BMX-kasettinavan alumininen väliholkki (3 g). Shimanon Hyperglide-C lukkorengas (14 g) vaihtui samalla Reconin vastaavaan (13 g).

Punainen Tayan ketju oli jo venynyt miltei 0,75%, lisäksi 1/8" ketju oli hieman ahdas ketjunkiristäjän virkaa toimittavan XTR-takavaihtajan häkkiin. Vaihdoin tilalle Taya TB-980 1/2"x3/32" sinkula/BMX-ketjun (116 l. 350 g, katkaisu 98 l. 295 g). Edellinen ketju saattoi olla turhan lyhyt, tyhjennettyäni iskaripaineet ja painettuani perän pohjaan asti tuo 98 lenkkiä oli ehdoton minimi 34T - 18T välitykselle.

Voimansiirtopuolen ollessa taas kunnossa piti vielä vaihtaa 63 cm BBB Fiberliten tilalle sinkulaan paremmin sopiva 68 cm Answer ProTaper (198 g), jotta kokonaisuus alkaisi olla sellainen kuin pitääkin.

Seuraavaksi Kupittaan radalle lainapyöräksi pääsevän käytetyn 2009-mallisen Felt Ethicin kimppuun (väri ocean).

Kauppias ei ilm. ollut loppujen lopuksikaan saanut voimansiirtoa toimimaan edes vaihdetuilla SALTin kammilla. Kampien irrotus paljasti, että pyörään vaihdetusta 39T rattaasta puuttui kokonaan akselin keskisovite, akselin ja rattaan välillä oli millikaupalla klappia. Löysin soviteprikan, mutta se ei sopinut ohuelle teräsrattaalle. Hyllystä löytyi paksumpi Felt Cogswell 32T alumiinratas, joka sopi prikan kanssa paikoilleen. Välitys jäänee vähän lyheksi radalle, alkuperäinen freestyle-eturatas on ollut 36T, sama sopisi myös radalle. Kasasin kampisarjan, kiristin löysällä olleen keskiön, lyhensin ketjua neljä lenkkiä, kiristin ketjut, napamutterit ja polkimet, poistin heijastimet sekä paineistin renkaat. Lisäksi säädin jarrut. Jarrupalat oli jostain syystä asennettu väärin päin, vasen pala oikealla ja päinvastoin. Etujarrun vaijeria piti myös kiristää.

Ei kommentteja: