28.8.2008

Renkaanvaihtoa & huoltotoimia

Octagonin kevennysprojekti jatkui...

Vaihdoin DeeMax/XM321-kiekon tilalle Scott Ovation/X455/DT -kiekon, jonka laakerit tosin tuntuvat hieman hannaavan. Liekö akselin laakereihin vastaavat olakkeet saaneet aavistuksen runtua vanhoja laakereita irti hakatessa? Mutta kokosin nyt kuitenkin tuollaisena... Kaksinkertainen sähköteippi vannenauhaksi ja Shimano LX-pikalinkku. DeeMax-napa oli vaatinut leveämmän räikkärungon takia millisen POM-välirenkaan SS-kitin väliin, poistin sen tarpeettomana. Muuten jatketaan samalla rattaalla ja holkeilla. Renkaaksi jämyn WTB:n tilalle käytetty Nobby Nic, sisurina jatkaa Maxxis Ultralight. Nyt säästyi (706-561)+(1368-1040+12) = 485 g pyörivistä massoista! Ja vielä se Nobby Nicin rullausetu. Tosin tuo Scottin takanapa vaatisi tod näk vielä simmin jomman kumman laakerin taakse, jotta pyörintä olisi oikeasti 'konelaakerimaisen' herkkää ja rengasvaihdoksesta saisi kaiken edun hyödynnetyksi... :^/



Vaaka näytti nyt 14,08 rapalakiloa.

Pois;
DeeMax/XM321-kiekko; 1368 g
WTB Weirwolf 2.5; 706 g
POM-välirengas 1 mm; < 1 g

Tilalle;
Scott Ovation/X455/DT -kiekko; 1040 g + 2 x sähköteippi n. 12 g
Schwalbe Nobby Nic 2.25; 561 g

Jatkaa; Maxxis Ultralight 26x1,9/2,125; 129 g

- - -

Sööprais, Pirun lenkillä vaihdettu Maxxiksen Welterweight-sisärengas (170 g) oli lättänänä! Puhalsi paikassa olevasta pienestä reiästä läpi?!? Tilalle Hutchinsonin kevytkumi (120 g). Paikkasin reiät sekä tästä korvatusta että siitä edellisellä lenkillä käärmeenpuretusta Hutchinsonista (117 g).

Irrotin känni-Jekyllistä valskaavan takaiskarin. Takasilmukan puslat olivat niin tiukat, että olivat ilmeisesti päässeet liukuneet runkoa vasten, vaikken klappia pyörän perässä ollut huomannutkaan? Hakkasin todella tiukassa olevat puslat irti lyöntipuikolla ja hioin hienolla vesihiomapaperilla hieman lisää välystä. Avasin iskarin, puhdistin ja rasvasin sen. Voiteluöljyt ilmatiloihin ja iskari nippuun, kiinni runkoon ja paineet sisään. Saapa nähdä, jotta pitääkö ilmaa huollon jälkeen... Tosin kurnuttaakin tuo jo, joten seuraavaksi pitää lähettää täyshuoltoon.

Dataa;
Maxxis Welter Weight 26x1,9/2,125 presta, paikattu; 170 g
Hutchinson Ultralight 44/54-559 26x1,70/2,10 presta, paikattu; 117 g
Hutchinson Ultralight 44/54-559 26x1,70/2,10 presta, paikattu; 120 g

Ei kommentteja: