13.6.2008

Super-V evo projekti aluille

Kauan muhinut Super-V:n evoluutioversio vihdoin 'tulelle'...

Eli otetaan '99 mallin Super-V:stä eturunko ja liitetään siihen '02 mallinen perä. Iskarin kiinnityskohdissa on sen verran eroa, että tuohon pitäisi laskelmien mukaan sopia 200 mm silmävälinen iskari suoraan. Lyhyemmällä 190 mm iskarilla saattaa takarengas ottaa pystyputkeen. Näin väitti ainakin 3D-malli, pitänee kokeilla myös käytännössä. Näiden pidempien iskarien 2" iskulla pitäisi irrota perästä noin 16 cm joustoa.
Eli hyvässä rasvassa olevat laakerit takahaarukan syvennyksiin, peräpaikoilleen laakereiden ja eturungon väliin tulevine holkkeineen sekä akseli paikoilleen, kiristys.

Iskariksi kaavailen näin aluksi Foxin Vanilla R:ää, jouseksi Foxin 550 lbs/" teräsvieteriä. Tuo on tosin jo vanha ja ajettu, joten voipi vielä vaihtua.
Olin jo sorvannut iskarille sopivat asennusholkit, joten ei muuta kuin iskari paikoilleen, sopivan mittaisiksi aiemmin lyhennetyt kiinnitysruuvit aluslaattoineen ja muttereineen paikoilleen ja kireiksi.

Keulaksi 13-17 cm jousteleva Manitoun Sherman Breakout. Ohjainlaakeriksi sille FSA:n Big Fat Pig, josta on laipat madallettu aiemmin jo puoleen tätä projektia varten, sillä tuo '99 mallin eturunko ei ollut vielä suoraan One-Point-Five-yhteensopiva. Laakerikuppien puristus runkoon kierretangon ja sopivien laippojen avulla. Alakooli oli jo valmiina keulassa, joten sille ei tarvinnut tehdä mitään. Alakupin laakeri hyvään rasvaan ja keula hollille. Sama operaatio yläkupin laakerille, kiristysholkit paikoilleen ja stemmi perään, viimeistely tulpalla. One-Point-Five stemmejä ei ole hyllyssä kuin Shermannin mukana tullut Cannondalen Holy 80 mm pituisena, toivottavasti osuu kohdalle. Tangoksi vaikkapa Syntacen Vector Lowriderin 2014 versio 12 asteen ranneystävällisellä sweepillä, löysästi paikoilleen odottelemaan muita ripustuksia.

Penkiksi ehkä Flite Trans Am Ti, tolpaksi RaceFacen XY 27,2/400 mm. Seat clampiksi vaihtui Cannondalen oman pikalinkkuversion tilalle Orangesta jäänyt 7 g kevyempi versio. Pikalinkullinen tosin sekin, jotta saa säädettyä penkin korkeutta ylä- ja alamäkiin sopivaksi. Tolppa rasvaan ja paikoilleen.


Dataa:
Cannondale Super-V '99 main frame, mean green / Super-V SL swing arm, black (1038 g) / derailleur hanger (22 g) / main pivot axle, bearings (34 g), bushings; 2719 g
Fox Vanilla R 200 mm/2" runko; 210 g
Fox 550x2,29 jousi; 411 g
Al-puslat; n. 10 g
ruuvit M6x38 2 kpl + tarvikkeet; 28 g
FSA Big Fat Pig One-Point-Five (modifioitu matalalaippaiseksi); ? g
FSA One-Point-Five spacer 10 mm, black 2 kpl; á 14 g
FSA One-Point-Five spacer 5 mm, black; 7 g
FSA One-Point-Five top cap, black + kuusiokolo M6x30; 17 + 7 g
Manitoun Sherman Breakout Plus 130/170 mm '04; 2607 g (Big Fat Pigin alakoolilla)
Cannondale Holy One-Point-Five 80 mm 5 deg; 162 g
Syntace Vector Lowriderin 2014 12deg; 287 g
Orange seat clamp, QR, black; 45 g
Flite Trans Am Ti; 253 g
RaceFace XY 27,2/400 mm; 293 g

Muuta:
Cannondale seat clamp, QR, black; 52 g

Ei kommentteja: