Auton kesärenkaiden pesun yhteydessä suihkuttelin myös kaikki kuraiset pyörät puhtaammiksi ja järjestelin hieman tallia. Kevytsinkulan litkurenkaisiin paineet ennen pesua.
Punikista 30,9 mm CB Joplin Lever (462 g) ja BBB:n kevennysistuin (219 g) irti, tilalle Feltin perussetti, kannatin 370 g, istuin 408 g.
Chasmista Shimanon PD-M545 freeride-lukkopolkimet (569 g) irti, tilalle Wellgon punaiset nylon-flätit (405 g). Renkaisiin paineet.
27.10.2013
19.10.2013
Cyclo ajokuntoon, Turriin nastat
Cyclon takajarruun adapterin vaihto 160 mm > 140 mm, jarrujen keskitys. Etukiekkoon Mavicin pinnamagneetti (6-7 g), pyörä ajokunnossa. Vielä taakse BBB RoadProtector suojaamaan persausta.
Seuraavaksi Turner kattokoukkuun, kiekot irti.
SpeedKingSS:t (434 g, 438 g) irti, huolimattomuuttani katkaisin etusisurista venttiilikaran. Maxxiksen tilalle BBB:n kevytsisuri (127 g).
Extreme 294:t (1011 g -10 nastaa, 1024 g -5 nastaa) vanteille, sisurit talkkikylvyn kautta perässä, paineet sisään, kiekot paikoilleen.
Seuraavaksi Turner kattokoukkuun, kiekot irti.
SpeedKingSS:t (434 g, 438 g) irti, huolimattomuuttani katkaisin etusisurista venttiilikaran. Maxxiksen tilalle BBB:n kevytsisuri (127 g).
Extreme 294:t (1011 g -10 nastaa, 1024 g -5 nastaa) vanteille, sisurit talkkikylvyn kautta perässä, paineet sisään, kiekot paikoilleen.
11.10.2013
Cyclon kiekkopäivitys etenee...
Illalla pikaisesti levyjarru-cyclosta alla olleet väliaikaiskiekot irti.
Etukiekolta renkaat taka-CrossMax SLR:lle, Ashiman 160 mm jarrulevy (87 g) etummaiselle.
Vanhalta takakiekolta pakka uudelle, kiekot paikoilleen. Feltin pikalinkkujen (61 + 66 g) tilalle BBB LightBlock kevennyshilppeet (27 + 28 g).
Takajarrun adaptointi pienemmälle 140 mm levylle jäi vielä tekemättä...
Painoa lähti noin 600 g, pääosin takapäästä ja miltei kaikki pyörivää massaa!
Painonsäästön kompensoimiseksi tankoon ja vaakaputkeen kiinni Zafirin 1000 lumenin valosarja, josta murtui akkukotelon toisen hihnan muovisilmukka heti ensikiristyksellä.
Etukiekolta renkaat taka-CrossMax SLR:lle, Ashiman 160 mm jarrulevy (87 g) etummaiselle.
Vanhalta takakiekolta pakka uudelle, kiekot paikoilleen. Feltin pikalinkkujen (61 + 66 g) tilalle BBB LightBlock kevennyshilppeet (27 + 28 g).
Takajarrun adaptointi pienemmälle 140 mm levylle jäi vielä tekemättä...
Painoa lähti noin 600 g, pääosin takapäästä ja miltei kaikki pyörivää massaa!
Painonsäästön kompensoimiseksi tankoon ja vaakaputkeen kiinni Zafirin 1000 lumenin valosarja, josta murtui akkukotelon toisen hihnan muovisilmukka heti ensikiristyksellä.
9.10.2013
Cyclon kiekkopäivitys alkuun
Pyöräytin pikaisesti Kendan 700x28/32c sisärenkaan (128g) talkissa ja väänsin sen etu-CrossMax SLR:lle Vittoria XG Pron (417 g, käytetty) kaveriksi.
8.10.2013
Cyclon takakiekko
Cycloon sijoitettavalle Mavic CrossMAX SLR 29er takakiekolle Ashiman 140 m levy (69 g) kiinni Mavicin omilla M5x10 T25-ruuveilla (6kpl n. 12 g).
Talliin saapui myös kasa enemmän tai vähemmän ajettuja renkaita:
Schwalbe IceSpiker Pro Evo 361 60-559 (26x2,35): 896 / 903 g
Schwalbe RacingRalph Evo Pace Star Triple Compound Tubeless Ready 57-559 (26x2.25): 522 / 538 g
Nokian Gazza All Mountain 26x2,3 / 57-559: 665 / 681 g Panaracer Rampage SC 26x2,35: 656 g
Talliin saapui myös kasa enemmän tai vähemmän ajettuja renkaita:
Schwalbe IceSpiker Pro Evo 361 60-559 (26x2,35): 896 / 903 g
Schwalbe RacingRalph Evo Pace Star Triple Compound Tubeless Ready 57-559 (26x2.25): 522 / 538 g
Nokian Gazza All Mountain 26x2,3 / 57-559: 665 / 681 g Panaracer Rampage SC 26x2,35: 656 g
7.10.2013
Sinkula kasaan, siivoilua
Maantiesinkulan jarrut oli vielä kytkemättä ja säätämättä.
Etujarru helppo, vaijeri paikoilleen, palojen ja tasapainon säätö, vaijerin katkaisu ja päättely.
Takajarrun osalta joutui hieman viilaamaan, kirjaimellisesti.
Ensin lyhensin U-jarrulle tulevan joustavan ohjuriputken nokkaa niin paljon kuin uskalsin, jotta olisi edes pieni mahdollisuus saada jarru vapautetuksi esim. rengasrikon yhteydessä. Lyhennyksestä huolimatta saattaa olla Mission Impossible, jarrussa kun ei ole juurikaan löysää ja jarru ahtaassa paikassa...
Jarrua säätäessä huomasin ohjuriputken jäävän rungon ja längen väliin, jolloin jarru toimii aina toispuoleisesti.
Käteen pyöröviila ja tekemään längen päähän väistöä...
Jarrun korottaminen olisi myös parantanut tilannetta, mutta kiinnitysruuvi uhkasi jäädä lyhyeksi, joten päätin unohtaa mahdollisen lisäkorotuspalan jarrun ja rungon välissä.
Nyt kun jarrut olivat paikoillaan päästiin viimeistelytöihin.
Nahkaisten BBB LeatherRibbon tankonauhojen (111 g setti asennettuna) tilalle voisin suositella lämpimästi synteettisiä vaihtoehtoja ainakin siinä tapauksessa, että asentajalta puuttuu lehmän hermot. Elastisemmat keinokuituiset antavat enemmän anteeksi pikkuvirheitä, nahkaisilla pitää olla justiinsa... Nauhasarjan alkuperäiset valkoiset pääteteipit eivät kestäneet riittävästi vetoa, joten korvasin ne mustalla sähköteipillä. Päätytulpat paikoilleen, valmis.
Shimano PD-R540 mustat maantiepolkimet (336 g) kiinni ja testilenkille!
Ajotuntuma eroaa selkeästi maantiepyörästä, se eteenpäin viety asento... Istuimen paikkaa saanee siirtää vähän taaemmas, kenties nostaa myös hieman.
Kiekoista isot tarrat irti, lähtivät kohtuullisen helposti. Liimajäämät puhdistuivat helpohkosti Motorexin Easy Cleanilla.
Vielä BBB BCP-12W langaton mittari kiinni pyörään langattomine antureineen ja pinnamagneetteineen (73 g), niin kokoonpanoprojekti voidaan katsoa tältä erää loppuun saatetuksi! Jatkuu kehitysprojektina... ;)
Etujarru helppo, vaijeri paikoilleen, palojen ja tasapainon säätö, vaijerin katkaisu ja päättely.
Takajarrun osalta joutui hieman viilaamaan, kirjaimellisesti.
Ensin lyhensin U-jarrulle tulevan joustavan ohjuriputken nokkaa niin paljon kuin uskalsin, jotta olisi edes pieni mahdollisuus saada jarru vapautetuksi esim. rengasrikon yhteydessä. Lyhennyksestä huolimatta saattaa olla Mission Impossible, jarrussa kun ei ole juurikaan löysää ja jarru ahtaassa paikassa...
Jarrua säätäessä huomasin ohjuriputken jäävän rungon ja längen väliin, jolloin jarru toimii aina toispuoleisesti.
Käteen pyöröviila ja tekemään längen päähän väistöä...
Jarrun korottaminen olisi myös parantanut tilannetta, mutta kiinnitysruuvi uhkasi jäädä lyhyeksi, joten päätin unohtaa mahdollisen lisäkorotuspalan jarrun ja rungon välissä.
Nyt kun jarrut olivat paikoillaan päästiin viimeistelytöihin.
Nahkaisten BBB LeatherRibbon tankonauhojen (111 g setti asennettuna) tilalle voisin suositella lämpimästi synteettisiä vaihtoehtoja ainakin siinä tapauksessa, että asentajalta puuttuu lehmän hermot. Elastisemmat keinokuituiset antavat enemmän anteeksi pikkuvirheitä, nahkaisilla pitää olla justiinsa... Nauhasarjan alkuperäiset valkoiset pääteteipit eivät kestäneet riittävästi vetoa, joten korvasin ne mustalla sähköteipillä. Päätytulpat paikoilleen, valmis.
Shimano PD-R540 mustat maantiepolkimet (336 g) kiinni ja testilenkille!
Ajotuntuma eroaa selkeästi maantiepyörästä, se eteenpäin viety asento... Istuimen paikkaa saanee siirtää vähän taaemmas, kenties nostaa myös hieman.
Kiekoista isot tarrat irti, lähtivät kohtuullisen helposti. Liimajäämät puhdistuivat helpohkosti Motorexin Easy Cleanilla.
Vielä BBB BCP-12W langaton mittari kiinni pyörään langattomine antureineen ja pinnamagneetteineen (73 g), niin kokoonpanoprojekti voidaan katsoa tältä erää loppuun saatetuksi! Jatkuu kehitysprojektina... ;)
5.10.2013
Sinkulan vaijerit
Paikallisessa sain vinkin, että kokoonpuristumatonta Nexus 7:n vaijerikuorta voisi kokeilla myös jarruvaijerin kuorena. Testataan...
BBB:n vaijerikuori pois rungon sisältä, Nexus 7:n vivusta purettu tilalle. Yhdestä sai katkaisemalla sopivan kuorenpätkän myös etujarrulle. BBB StopLine vaijerit sisään. Käytäntö tulee osoittamaan, että onko näissä liikaa kitkaa. Täyspitkä monen mutkan kautta kulkeva vaijerikuori aiheuttaa selvästi lisävastusta. Puhtaana varmaankin menee, mutta entäpä käytettynä?
Teippasin vielä kuoret kiinni tankoon, sen jälkeen saunaan...
BBB:n vaijerikuori pois rungon sisältä, Nexus 7:n vivusta purettu tilalle. Yhdestä sai katkaisemalla sopivan kuorenpätkän myös etujarrulle. BBB StopLine vaijerit sisään. Käytäntö tulee osoittamaan, että onko näissä liikaa kitkaa. Täyspitkä monen mutkan kautta kulkeva vaijerikuori aiheuttaa selvästi lisävastusta. Puhtaana varmaankin menee, mutta entäpä käytettynä?
Teippasin vielä kuoret kiinni tankoon, sen jälkeen saunaan...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)