31.3.2012
27.3.2012
Cyclon voimansiirtohuolto
Ketju pompotteli ylimääräisiä edellisen päivän lenkillä ja aamulla työmatkalla, joten ennen kotiinlähtöä piti vähän säätää vaihteita. Öljysin samalla vaijerit, puhdistin ketjun ja öljysin senkin. Myös takavaihtaan nivelet saivat öljykylvyn. Sen jälkeen säätämään...
Helpommin sanottu kuin tehty. Vaikka vaihtaja oli kaikkien taiteen sääntöjen mukaan säädöissä, niin ketju jostain syystä vain hyppii takarattailla aina silloin tällöin. Ilmeisesti tarvikepakassa on jotain ihmeellistä mitoituksessa tai muotoilussa, näistä on aiemminkin kuulunut palautetta vastaavasta.
Lienee parasta lisätä hankintalistalle uusi pakka.
Helpommin sanottu kuin tehty. Vaikka vaihtaja oli kaikkien taiteen sääntöjen mukaan säädöissä, niin ketju jostain syystä vain hyppii takarattailla aina silloin tällöin. Ilmeisesti tarvikepakassa on jotain ihmeellistä mitoituksessa tai muotoilussa, näistä on aiemminkin kuulunut palautetta vastaavasta.
Lienee parasta lisätä hankintalistalle uusi pakka.
25.3.2012
Lenkkihuoltoja
Aamulla vanhaan sotaratsuun rengas- ja iskaripaineet ennen lenkkiä.
Iltapäivällä Vantly kasaan, renkaisiin paineet ja vetopiste sotaratsuun. Ja toiselle lenkille...
Iltapäivällä Vantly kasaan, renkaisiin paineet ja vetopiste sotaratsuun. Ja toiselle lenkille...
24.3.2012
M1 kesärengastus, huoltoja
M1:stä WXC:t pois, tilalle Kenda Komodot (605/636 g).
Huoltoon tulleesta Marinista takanapa osiksi. Vetopuolen kartio ruvella. Rakentelin purkunapojen osista uuden systeemin, samalla joutui virittelemään tiivisteetkin uusiksi.
Parin yrityksen jälkeen napa oli taas toimiva, rasvattuna ja säädöissä. Seuraavaksi renkaat pois ja kiekko rihtauspukkiin. Pysty- ja vaakaheitot hallintaan, renkaat takaisin paikoilleen. Painetta nostaessa ssärenkaan sauma petti. Hyllstä ei löytynyt korvaajaa pikaventtilillä, joten jatketaan myöhemmin.
Pöydän alla lojui maasturin peruskiekko Quandon navalla ja Alexin X2100 kehällä, 2 mm pinnat ja 14 tai 16 mm messinkinippelit (1298 g). Purin navan puhdistin, rasvasin ja kasasin uudelleen. Pyöräytin kiekon vielä suoraksi rihtauspukissa.
Huoltoon tulleesta Marinista takanapa osiksi. Vetopuolen kartio ruvella. Rakentelin purkunapojen osista uuden systeemin, samalla joutui virittelemään tiivisteetkin uusiksi.
Parin yrityksen jälkeen napa oli taas toimiva, rasvattuna ja säädöissä. Seuraavaksi renkaat pois ja kiekko rihtauspukkiin. Pysty- ja vaakaheitot hallintaan, renkaat takaisin paikoilleen. Painetta nostaessa ssärenkaan sauma petti. Hyllstä ei löytynyt korvaajaa pikaventtilillä, joten jatketaan myöhemmin.
Pöydän alla lojui maasturin peruskiekko Quandon navalla ja Alexin X2100 kehällä, 2 mm pinnat ja 14 tai 16 mm messinkinippelit (1298 g). Purin navan puhdistin, rasvasin ja kasasin uudelleen. Pyöräytin kiekon vielä suoraksi rihtauspukissa.
21.3.2012
M1 ajokuntoon
Takajarruun (BL/BR-M535 + SM-BH59 1500, 341 g) uudet B01 resin -palat (4 pria 93 g). Adapteri (27 g) kiinni runkoon M6x18 kuusiokoloilla, väliin aluslaatat (13 g). Satula kiinni Shimanon M6x18 kuusiokoloilla (13 g). Levyksi vaihdoin vielä jarrun mukana tulleen 160 mm SM-RT75 roottorin (125 g), kiinni Shimanon kolmiokantaisilla M5x12 T25 ruuveilla (12 g). Kahva tankoon, letkuun silmukkalyhennys pystyputken kylkeen, kiinnitys nippusiteillä. Grippi paikoilleen. Jarrun keskitys.
Etuvaihtajan kaivaminen esiin rapakerroksen alta, nivelien voitelu. Vaijerinkuori irti, voitelu. Vaihtajan säätö.
Ketjupesuriin Bilteman biorasvanpoistoa ja testaamaan. Ainakaan tähän ketjuun tuo ei ollut paras mahdollinen yhdistelmä, kivettynyt pikimäinen lika ei irronnut kokonaan. Eturattaiden puhdistus, ketjun kuivaus, voitelu. Takavaihtajan vaijerikuoren voitelu, vaihtajan säätö.
Keula tönkkönä. Liukuputkien ja pölysuojien puhdistus, öljyä pölysuojien alle o-rengastyökalun avulla.
Etuvaihtajan kaivaminen esiin rapakerroksen alta, nivelien voitelu. Vaijerinkuori irti, voitelu. Vaihtajan säätö.
Ketjupesuriin Bilteman biorasvanpoistoa ja testaamaan. Ainakaan tähän ketjuun tuo ei ollut paras mahdollinen yhdistelmä, kivettynyt pikimäinen lika ei irronnut kokonaan. Eturattaiden puhdistus, ketjun kuivaus, voitelu. Takavaihtajan vaijerikuoren voitelu, vaihtajan säätö.
Keula tönkkönä. Liukuputkien ja pölysuojien puhdistus, öljyä pölysuojien alle o-rengastyökalun avulla.
20.3.2012
M1 huoltoyritys
CyclePro Team M1:n takajarru laahaili viikonlopun lenkin jälkeen. Palat olivat aika lopussa, joten ainakin ne piti vaihtaa uusiin.
Vaan eipä taaskaan käynyt kuten Strömsössä...
Vanha nelimäntä-XT (IS 1300 mm; 319 g) ei palauttanutkaan enää mäntiä riittävästi, vaan jarru jäi aina vaan laahaamaan, sääti sitä miten tahansa. Kenties pientä ylitäyttöä kun ei pikainen mäntien voitelu ja jumppailukaan auttanut? En jaksanut kaivaa ilmausvehkeitä esiin...
No, hyllystä tilalle etujarruna jo palvelevan Shimano BR/BL-M525:n pari? Muuten hyvä, mutta siitä oli tarvittu jo aiemmin palat, eikä uusia löytynyt omasta hyllystä. Lisäksi letku pitäisi lyhentää minikokoiseen pyörään sopivaksi.
Takakiekkoa (CL-XTR/X317/DT Champ/DT Ms 12 mm, 960 g + XTR-QR 63 g) tarkastaessa selvisi, että ainakin XTR-navan levyjarrun puoleinen laakerikartio oli pahasti ruvella. Takakiekon tilalle piti vaihtaa ainakin toistaiseksi SunRace JuJu navalle Mavicin XM321 kehällä, 2 mm pinnoilla ja 12 mm messinkinippeleillä rakennettu varakiekko Veloxin vanneteipillä (1244 g + QR 58 g). Samalla piti vaihtaa Shimanon 160 mm SM-RT96 CenterLock-levy (127 g + lukitusholkki 9 g) kuusipulttiseen SM-RT75:een (123 g). Pakan puhdistus kiekonvaihdon yhteydesä.
Vaan eipä taaskaan käynyt kuten Strömsössä...
Vanha nelimäntä-XT (IS 1300 mm; 319 g) ei palauttanutkaan enää mäntiä riittävästi, vaan jarru jäi aina vaan laahaamaan, sääti sitä miten tahansa. Kenties pientä ylitäyttöä kun ei pikainen mäntien voitelu ja jumppailukaan auttanut? En jaksanut kaivaa ilmausvehkeitä esiin...
No, hyllystä tilalle etujarruna jo palvelevan Shimano BR/BL-M525:n pari? Muuten hyvä, mutta siitä oli tarvittu jo aiemmin palat, eikä uusia löytynyt omasta hyllystä. Lisäksi letku pitäisi lyhentää minikokoiseen pyörään sopivaksi.
Takakiekkoa (CL-XTR/X317/DT Champ/DT Ms 12 mm, 960 g + XTR-QR 63 g) tarkastaessa selvisi, että ainakin XTR-navan levyjarrun puoleinen laakerikartio oli pahasti ruvella. Takakiekon tilalle piti vaihtaa ainakin toistaiseksi SunRace JuJu navalle Mavicin XM321 kehällä, 2 mm pinnoilla ja 12 mm messinkinippeleillä rakennettu varakiekko Veloxin vanneteipillä (1244 g + QR 58 g). Samalla piti vaihtaa Shimanon 160 mm SM-RT96 CenterLock-levy (127 g + lukitusholkki 9 g) kuusipulttiseen SM-RT75:een (123 g). Pakan puhdistus kiekonvaihdon yhteydesä.
19.3.2012
Sinkulan keskiöremppa
Sinkulan ajokerta toisensa jälkeen koveneva naksunta jostain keskiön seudulta vaati toimenpiteitä ennen kotimatkaa. Oireet viittasivat löysään keskiöpatruunaan tms. ongelmaan.
Kammenpultit irti, olivat kireällä. Kammet irti, nämäkin tiukassa. Ratas irti kammesta, rattaanruuvitkin olivat tiukassa. Keskiöpatruunan vasemman pään kiristyshokki; avot, lähti lähes käsivoimin irti, vika paikallistettu. Oikeanpuoleinen kiristysholkki puolestaan oli niin kireässä, että tarvittiin pitkää jatkovartta avaimeen, jotta tuo antautui. Patruuna irti, osien puhdistus.
Kun kerran paketti oli leviänä, niin puhdistin samalla keskiömuhvin kierteet ja oikaisin sen päät. Vetopuoli oli vinompi, sai lastuta jonkin aikaa, ennen kuin otsapinta oli kauttaaltaan kirkas. Vapaa puoli oikeni parilla pyöräytyksellä. Kierteet puhtaaksi ja rasvaan.
Puhdistettu ja rasvattu keskiöpatruuna paikoilleen, kiristys. Purettu, puhdistettu ja rasvan kanssa uudelleen kasattu kampisarja paikoilleen, kiristys.
Ketjujen pesu ja voitelu, samalla myös takaratas ja kiristimen rissat puhtaiksi.
Taas kelpaa ajella, kotimatka kutsuu. Muistin jopa ne M1:n jarrupalatkin...
Kammenpultit irti, olivat kireällä. Kammet irti, nämäkin tiukassa. Ratas irti kammesta, rattaanruuvitkin olivat tiukassa. Keskiöpatruunan vasemman pään kiristyshokki; avot, lähti lähes käsivoimin irti, vika paikallistettu. Oikeanpuoleinen kiristysholkki puolestaan oli niin kireässä, että tarvittiin pitkää jatkovartta avaimeen, jotta tuo antautui. Patruuna irti, osien puhdistus.
Kun kerran paketti oli leviänä, niin puhdistin samalla keskiömuhvin kierteet ja oikaisin sen päät. Vetopuoli oli vinompi, sai lastuta jonkin aikaa, ennen kuin otsapinta oli kauttaaltaan kirkas. Vapaa puoli oikeni parilla pyöräytyksellä. Kierteet puhtaaksi ja rasvaan.
Puhdistettu ja rasvattu keskiöpatruuna paikoilleen, kiristys. Purettu, puhdistettu ja rasvan kanssa uudelleen kasattu kampisarja paikoilleen, kiristys.
Ketjujen pesu ja voitelu, samalla myös takaratas ja kiristimen rissat puhtaiksi.
Taas kelpaa ajella, kotimatka kutsuu. Muistin jopa ne M1:n jarrupalatkin...
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)