21.12.2009

Kykloon piikit

Tänään kykloon Marathon Winterit alle (904+907g) ja sisäänajoksi tunti korttelirallia. Pitää vielä jatkaa tuota sisäänajoa myöhemmin.

Uusien 2.3" WXC:eiden sijoituskohde jäi vielä päättämättä ja kumit asentamatta. Toinen oli yllättävän kevyt, 694 + 735g. Joku muistaakseni oli jossain sitä mieltä, että olisivat voineet jättää niiden nastojenkin asentamisen kaukoidän tytöille ja pojille. Näin se vähän taitaa olla. Kenollaan olevat nastat on syytä tarkistaa ja painella pohjaan. Nastojen syvyydetkin vaihtelevat aika reippaasti.

2.12.2009

Pulloteline...

... olla pittää, jottei kaliatölkkiä tarvihe kannatella käes.

Ja ohjainlaakeria vähän löysemmälle, ettei ahista.

BBB:n teholedin akku istuu aika kivasti stemmin alle.

27.11.2009

Jarru- & tankoprojekti loppuun

Edellisellä säätökerralla pääsin protojen osalta takajarrun asenteluun asti. Nyt ruuvasin vielä etujarrun levyineen paikoilleen, niputin letkut ja kääntelin uusitun tangon ja stemmin alustavasti paikoilleen. Stemmi meni ensin kaulaputkeen negatiivikulmalla, mutta pienen testikierroksen jälkeen päätin kääntää Truvativ XR:n viisi astetta positiiviselle puolelle. Taas pieni testilenkki, tuntui vieläkin oudolta. Pitänee ottaa tuolla hieman pidempää testilenkkiä, ennenkuin selviää, että voiko tottuuko tuollaiseen ja voiko moisella tangolla oikeasti ajaa, vai pitääkö vaihtaa takaisin jonkin verran nousevaan tankoon.

Pari tiiseriä:


25.11.2009

Sinkulaan tankoa & jarruja testiin

Tuli testattavaksi Shimanon protojarrut, jääkööt malli toistaiseksi vielä kertomatta. Pitäisi selvittää, josko nämä vihdoin pitäisivät öljyä täkäläisissä olosuhteissa. Satulanpuolikkaiden välissä olin havaitsevinani tiivistemassaa, joten enää ei ilmeisesti luoteta pelkkään adheesioon.

Eli sinkulasta saivat lähteä Hayes Ninet sekä 185 mm Avidin CleanSweep. Takalevyksi pitää yhä jättää 35 mm:n keskireiällä oleva Magura Martan 160 mm laikka, sillä napa on vanha Magura 'ylikokoisella' keskiolakkeella.

Protojen strategisia mittoja: takajarru 1700 mm letkulla 302 g, etujarru 1000 mm letkulla 288 g ja 180 mm IS-etulevy 176 g. IS-adapterit takalevylle 21 g, etulevylle 19 g. M6x18 ruuvisarjat 27 g / neljän ruuvin setti. Kuuspulttinen 160 mm takalevy olisi ollut 152 g, Centerlockit vastaavasti 160 mm 165 g ja 180 mm 186 g plus lukkorenkaat 18 g /kpl.


Samalla menee testiin BBB:n SweepBar OS, joka on periaatteessa suora tanko nollanousulla, mutta johon on väännetty back sweeppiä 10 astetta. Leveyttä 660 mm, painoa ilmoitetun 296 g:n sijasta 290 g. Saapa nähdä, miten ranteet naukuvat tuollaisella.

Aiempi tanko oli tuumainen, joten stemmi menee myös vaihtoon. Sopivan mittaisia OS-malleja ei satu olemaan hyllyssä kuin Truvan kohtuullisen painava, kaksiruuvisella otsalevyllä oleva XR 110 mm mittaisena. Tuon tilalle myöhemmin tulossa olevista BBB:n malleista sopiva?

21.11.2009

Paikkuut jatkuvat

Koemielessä Mörrimöykyn valskaavaan eturenkaaseen pikapaikka.

Muita kokeiltuja:
BBB 700x35/43C 28x1 3/8 35/44-622/630 presta 48 mm 142 g, 1 paikka
BBB 700x35/43C 28x1 3/8 35/44-622/630 presta 48 mm 147 g, 1 paikka
Kenda 700x35/43C presta 135 g, 2 paikkaa

Vaa'alla kävi myös Virtue I:n kiskovaurioinen RXC Lite satula, 268 g.

5.11.2009

SS-penkkisäätöä, lisää laastareita

SS-säätöä, penkkiä vaihteeksi sentti eteen ja vielä saman verran ylöspäin, alkaa ajoasento vähitellen löytyä.

Paikkauskokeilut jatkuivat tasan yhtä vaihtelevilla tuloksilla. Tuubiliimapaikkojen kadotessa markkinoilta voipi jatkossa olla aika hiljaista renkaanpaikkuun rintamilla.

4.11.2009

Lisää piikkejä & patentteja, paikkauskokeiluja

Sinkulaosastolla tapahtuu...

DMR:n topparitappiongelma ratkesi poraamalla kiristimen runkoon syvempi 2 mm reikä kulahtaneen tilalle. Oli liikuttavan liki runko-osan ulkoseinää, mutta ei ihan tullut katsomaan, jotta kuka siellä oikein porailee.

Reikään puristin alkuperäistä pidemmän, rikkinäisen tankovalon pikakiristysvivun akselina aiemmin toimineen putkisokan. Parempi kuin uutena!

Viimeksi jäi rengashomma kesken, nyt etukiekon kimppuun:
- Pois kuroutunut 2x sähköteippi (n. 8 g), tilalle 2x 19 mm lapaerkkari (n. 12g).
- Sisurina jatkaa Hutchinsonin UltraLite, kolme paikkaa ja 118 g.
- Päälle Nokian Extreme 296 (VI?) 955 g, kolme nastaa puuttuu.

Kiekko paikalle, saavat pluikkaat tulla!

- -

Lisäksi kokeiluja pikapaikoilla. Varsin vaihtelevalla menestyksellä...

Mikäli pieni reikä on maasturin kohtuullisen paksuseinämäisen sisurin (= kestää karhentamisen vuotamatta) ulkosivulla, voi olla fifty-sixty mahdollisuus paikkauksen onnistumiseen. Vanteen puolella olevat reiät sekä kapearenkaisten vuodot eivät oikein tunnu näillä paikkautuvan.