30.7.2007
Ympyräkehää...
Matkan varrelta noudin kaksi käytettyä Mavic XM321 kehää 38 reikäisinä. Harmi, ettei ole (vielä) sopivia napoja...
27.7.2007
Lisää kilkkeitä...
Vuokatin reissulla teimme välistopit Tampereella Sportaxissa ja R-techissä, josta tarttui mukaan varalle Shimanon SM-SH51 klossit sekä Juicyyn EBC:n palat eteen ja taakse.
Samaisesta liikkeestä tarttui samaan talouteen vielä Kamelin suupala, Hopeen Tr!ckstuffin sintrattuja jarrupaloja sekä Contin mustaa chiliä SpeedKing Supersoniceina. Ovat aikas näppärät, 2.3" levyisinä 440 g & 446 g!
Samaisesta liikkeestä tarttui samaan talouteen vielä Kamelin suupala, Hopeen Tr!ckstuffin sintrattuja jarrupaloja sekä Contin mustaa chiliä SpeedKing Supersoniceina. Ovat aikas näppärät, 2.3" levyisinä 440 g & 446 g!
26.7.2007
Paree rihtauspukki?
Irrotin ratkenneesta Super-Veen rungosta takahaarukan, josko tuosta bondatusta 'banaanimallista' saisi toimivamman, ainakin nykyistä ehtaa joutilaamman rihtauspukin aikaiseksi. Ehkä voisi ko. perän repeämänkin hitsauttaa, niin pysyisi paremmin kuosissa. Pitäisi vaan ne toimivammat osoitinsysteemitkin siihen keksiä ja valmistaa...
Samassa yhteydessä irrotin perästä laakerit ja akselin talteen pahan päivän varalle. Tietty asiallisella kierretanko-prikkapino-mutteripari-ulosvetäjällä.
Kairasin ainakin neljästä irtonaisesta stemmistä kierteet puhtaaksi. Taas oli pursetta ja kuonaa vaikka muille jaettavaksi.
Vielä Turriin alle kisatassut.
Samassa yhteydessä irrotin perästä laakerit ja akselin talteen pahan päivän varalle. Tietty asiallisella kierretanko-prikkapino-mutteripari-ulosvetäjällä.
Kairasin ainakin neljästä irtonaisesta stemmistä kierteet puhtaaksi. Taas oli pursetta ja kuonaa vaikka muille jaettavaksi.
Vielä Turriin alle kisatassut.
25.7.2007
23.7.2007
Leekeriä & kilkkeitä...
Noudin 2 kpl 6003 2RS laakereita. Vielä väliholkin sorvaus, niin pääsee kasaamaan...
Tilasin myös käytetyn Bontyn Big Earl 1 1/8" OS-stemmin 50 mm pituisena. Kai sen johonkin tarvitsee? ;o)
Tilasin myös käytetyn Bontyn Big Earl 1 1/8" OS-stemmin 50 mm pituisena. Kai sen johonkin tarvitsee? ;o)
22.7.2007
Rapakeli-SS-projektissa uusi käänne...
Octagonin eturunkoa lähemmin tarkastellessa huomasin siinä valmistusvian: takahaarukan laakerien välinen holkki on ollut alusta asti liian lyhyt. Takahaarukkaa kiristäessä laakereille on tullut epäterve aksiaalinen kuorma, joka on pilannut laakerit (6003 2RS, 2 kpl). Ilmeisesti samasta syystä ei nivelen lukitusmutteri ole tahtonut pysyä kiinni, vaan on vaatinut säännöllistä kiristämistä. Eipä tuolla ole ajettu vasta kuin hieman alle seitsämän ja puoli tuhatta... :o)
Purin laakerit ruuvista, korilaatasta ja mutterista tehdyllä työkalulla. Puristin tuon viilapenkin rakoon, korilaatta väliholkin ja laakerin väliseen rakoon ja pieni rykäisy kakkosnelosta vastaan runkoa vipuna käyttäen > laakeriliima irtosi ja kilkkeet olivat irti. Sama toiselle puolelle...
Sitten mittailemaan... Väliholkki D/d/l=21/15,1/34,4 mm oli aika tarkkaan kaksi milliä liian lyhyt. Rungossa 56,4 mm kun oli laakereiden syvyiset olakkeet, 10 mm puolellansa, niin väliholkin pitäisi siis olla 36,4 mm. Pitänee sorvata uusi tilalle ja ideoida siihen samalla myös valmiiksi jonkinlaiset olakkeet tai poraukset irrotustyökalua varten mahdollista seuraavaa laakerihuoltoa varten...
Ja taas hieman mittausdataa talteen:
Octagon eturunko + FSA The Pig DH (213 g - 24 g hardware?) + 4 kpl nippusidettä (n. 5 g) : 1800 g
Octagon pääakseli uppokantauraruuvi M14x90 Al: 46 g
Octagon pääakselin mutteri M14 Al: 7 g
Octagon nivelen ulommat Al-laakeriholkit 6003 2RS:lle 2 kpl: á 2 g
Octagon nivelen Al-väliholkki D/d 21/15,1 L 34,4 (2 mm liian lyhyt): 17 g
6003 2RS laakeri 2 kpl: á 40 g
FSA The Pig DH: 213 g (vanha mittaus, lienee täyd. laakeri?)
FSA The Pig DH tulppa: 8 g
FSA The Pig DH tulpan kuusiokoloruuvi M6x30: 7 g
FSA The Pig DH tähtimutteri: 9 g
FSA The Pig OnePointFive (puuttuu alakooli tiivisteineen, tähtimutteri): 300 g
FSA The Pig OnePointFive tulppa: 18 g
FSA The Pig OnePointFive tulpan kuusiokoloruuvi M6x30: 7 g
Cane Creek Double Xc-Short täyd. laakeri: 263 g
Tähtimutteri, kuusiokoloruuvi M6x30, tulppa: 26 g
HSS 6011 laakerit (52x40x7 mm) 2 kpl: á 30 g
6000 2RS 26x10x8 mm (mm. Codan takanapa 1 kpl): 19 g
6200 2RS 30x10x9 mm (mm. Codan takanapa 1 kpl): 31 g
6903 2RS 30x17x7 mm (Cannondalen päänivel 2 kpl): 17 g
R 6"(?) 22,2x9,5x7,1 mm (?, terästiivisteet): 11 g
Purin laakerit ruuvista, korilaatasta ja mutterista tehdyllä työkalulla. Puristin tuon viilapenkin rakoon, korilaatta väliholkin ja laakerin väliseen rakoon ja pieni rykäisy kakkosnelosta vastaan runkoa vipuna käyttäen > laakeriliima irtosi ja kilkkeet olivat irti. Sama toiselle puolelle...
Sitten mittailemaan... Väliholkki D/d/l=21/15,1/34,4 mm oli aika tarkkaan kaksi milliä liian lyhyt. Rungossa 56,4 mm kun oli laakereiden syvyiset olakkeet, 10 mm puolellansa, niin väliholkin pitäisi siis olla 36,4 mm. Pitänee sorvata uusi tilalle ja ideoida siihen samalla myös valmiiksi jonkinlaiset olakkeet tai poraukset irrotustyökalua varten mahdollista seuraavaa laakerihuoltoa varten...
Ja taas hieman mittausdataa talteen:
Octagon eturunko + FSA The Pig DH (213 g - 24 g hardware?) + 4 kpl nippusidettä (n. 5 g) : 1800 g
Octagon pääakseli uppokantauraruuvi M14x90 Al: 46 g
Octagon pääakselin mutteri M14 Al: 7 g
Octagon nivelen ulommat Al-laakeriholkit 6003 2RS:lle 2 kpl: á 2 g
Octagon nivelen Al-väliholkki D/d 21/15,1 L 34,4 (2 mm liian lyhyt): 17 g
6003 2RS laakeri 2 kpl: á 40 g
FSA The Pig DH: 213 g (vanha mittaus, lienee täyd. laakeri?)
FSA The Pig DH tulppa: 8 g
FSA The Pig DH tulpan kuusiokoloruuvi M6x30: 7 g
FSA The Pig DH tähtimutteri: 9 g
FSA The Pig OnePointFive (puuttuu alakooli tiivisteineen, tähtimutteri): 300 g
FSA The Pig OnePointFive tulppa: 18 g
FSA The Pig OnePointFive tulpan kuusiokoloruuvi M6x30: 7 g
Cane Creek Double Xc-Short täyd. laakeri: 263 g
Tähtimutteri, kuusiokoloruuvi M6x30, tulppa: 26 g
HSS 6011 laakerit (52x40x7 mm) 2 kpl: á 30 g
6000 2RS 26x10x8 mm (mm. Codan takanapa 1 kpl): 19 g
6200 2RS 30x10x9 mm (mm. Codan takanapa 1 kpl): 31 g
6903 2RS 30x17x7 mm (Cannondalen päänivel 2 kpl): 17 g
R 6"(?) 22,2x9,5x7,1 mm (?, terästiivisteet): 11 g
19.7.2007
Aikakonesäätöä...
* Strippasin Multi Sports Teamin teippauksia Aikakoneen kyljestä sekä vedin vaihdevaijerit vähän uutta reittiä yläkautta. Alakautta vedetty takavaihtajan vaijeri seikkaili ennen operaatiota mm. etujarrulänkien välissä. Vaijerinkuorien sidonta kiinni aika-ajotangon pintaan jäi toiseen kertaan.
* Korjasin osittain tuhoutuneet vaijerinsäätöholkin sekä takavaihtajan rungon väliset kierteet.
* Oioin etuvaihtajan häkkiä ja käänsin sen suoraan.
* Säädin vaihteet.
Opastin lisäksi ensikertalaista takavaihtajan rissojen purkamisessa sekä ketjujen katkaisemisessa.
* Korjasin osittain tuhoutuneet vaijerinsäätöholkin sekä takavaihtajan rungon väliset kierteet.
* Oioin etuvaihtajan häkkiä ja käänsin sen suoraan.
* Säädin vaihteet.
Opastin lisäksi ensikertalaista takavaihtajan rissojen purkamisessa sekä ketjujen katkaisemisessa.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)